ارزش سنگ برليان در جواهرات


آتنا نبيل زاده 29 مرداد 1402 10 دقیقه مطالعه
iOS 14

 

ارزش سنگ برليان در جواهرات

ارزش سنگ برليان در جواهرات احتمالاً کلمه برليان را زیاد شنیده اید. این کلمه مربوط به یک سنگ قیمتی است که در این مقاله قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم. برلیان سنگ معروفی است که به طور طبیعی شهرت و محبوبیت دارد. از جمله دلایل اصلی محبوبیت برلیان می توان به برش منحصر به فرد آن اشاره کرد. این سنگ دارای برش خاصی است که به آن کمک می کند نور را به روشی فوق العاده منعکس کند. قابلیت ویژه این سنگ در انعکاس نور، درخشندگی آن را دو چندان می کند. در این مقاله قصد داریم در مورد برلیان بحث کنیم و درک خوبی از چیستی و چرایی خاص بودن آن داشته باشیم.

در این مقاله خواهید خواند:

  • برلیان چیست؟
  • سنگ های قیمتی
  • سنگ هاي نيمه قيمتي
  • تفاوت بین برلیان و الماس
  • انواع برلیان

برلیان چیست؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بپرسید آیا برلیان سنگ خاصی است و اگر چنین است، پس الماس چیست؟ در واقع سنگی به نام برلیان وجود ندارد. برلیان در واقع یک قطعه الماس با تراش خاص و هنرمندانه است. بنابراین می توان گفت که قطعه ای که ما به عنوان برلیان می شناسیم فقط یک تراش خاص از الماس است. برلیان در واقع نام برشی است که برای الماس و برخی دیگر از سنگ های قیمتی استفاده می شود.

این سبک تراش که تحت تاثیر سبک تراش سوئدی قرار گرفته است، زیبایی و درخشندگی الماس را دو چندان می کند. در نتیجه، این سبک تراش الماس به عنوان درخشان نسبت داده می شود. برش درخشان درخشندگی خیره کننده ای به الماس می بخشد و بسیار هنرمندانه است زیرا باعث بازتاب نور بیشتر و درخشندگی بیشتر می شود. در ادامه بیشتر درباره این سنگ قیمتی صحبت خواهیم کرد.

برلیان

سنگ های قیمتی

در یک نگاه کلی می توان سنگ های قیمتی را به دو دسته تقسیم کرد. گروه اول از سنگ های قیمتی و گروه دوم شامل سنگ های نیمه قیمتی است. سنگ های هر دو گروه با تکنیک خاصی تراش خورده و به صورت نگین بر روی پایه های فلزی مختلف ست می شوند. سنگ های تراش خورده اغلب در صنعت طلا و جواهر استفاده می شود. مهمترین عامل در تعیین قیمت سنگ های قیمتی، خلوص آنهاست.

هر چه اندازه سنگ بزرگتر و خلوص آن بیشتر باشد قیمت آن بیشتر می شود. از سنگ های قیمتی معروف می توان به الماس، یاقوت و زمرد اشاره کرد. این سنگ ها بسیار کمیاب هستند و بسیار خاص به نظر می رسند که باعث محبوبیت آنها شده است. ویژگی مهم دیگری که آنها را خاص می کند، استحکام و مقاومت آنهاست. نکته ای که در مورد سنگ های قیمتی باید به آن توجه کنیم این است که نسخه های تقلبی زیادی از این سنگ ها در بازار یافت می شود. در نتیجه قبل از خرید خیلی بهتر است با ویژگی های اصلی این سنگ ها آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:مقایسه عیار های طلا

سنگ های قیمتی نیمه قیمتی

سنگ های نیمه قیمتی نیز انواع مختلفی دارند. این سنگ های قیمتی از نظر درجه خلوص متفاوت هستند. به عبارت دیگر، سنگ های قیمتی به طور طبیعی در سطوح مختلف خلوص تولید می شوند. فیروزه، عقیق و گارنت از جمله سنگ های نیمه قیمتی هستند. قیمت گذاری این سنگ ها معمولا بر اساس درجه خلوص و نوع برش آنها انجام می شود.

سنگ برليان

تفاوت بین برلیان و الماس

در گذشته از سبک درخشان برای تراش سنگ های قیمتی مختلف استفاده می کردند. اما در حال حاضر قوانین سختگیرانه ای در مورد آن وجود دارد. این قوانین سختگیرانه توسط شرکت های برتر فعال در زمینه طلا و جواهرات تصویب می شود که برلیان کات را به یک وظیفه انحصاری تبدیل کرده است. در گذشته این سنگ ها را به صورت سنتی و با استفاده از ابزار مخصوص تراش می دادند. همگام با پیشرفت تکنولوژی، تغییراتی در تراش برلیان به وجود آمده است که برلیان را صنعتی کرده است. به عبارت دیگر امروزه از دستگاه های مخصوص تراش الماس به سبک برلیان استفاده می کنند.

لازم به ذکر است که هیچ ماده معدنی با عنوان برلیان در طبیعت وجود ندارد و در واقع الماسی است که به سبک برلیان تراشیده شده تا نور را به زیبایی منعکس کند. بنابراین می توان گفت که بین این دو سنگ قیمتی تفاوتی وجود دارد که یک تفاوت مهم و اساسی است. این تفاوت مربوط به تفاوت در تراش سنگ است. بنابراین اگر الماس به عنوان ماده معدنی به سبک برلیان تراشیده شود به برلیان تبدیل می شود و مگر اینکه هنوز الماس نامیده شود.

انواع سنگ برليان

سنگ برليان معمولا بر اساس رنگ دسته بندی می شود. همچنین ذکر این نکته ضروری است که عوامل مهم دیگری مانند رنگ، عیار و شفافیت وجود دارد که می تواند بر ارزش سنگ برليان تأثیر بگذارد. برای تشخیص رنگ این سنگ سیستم دسته بندی ویژه و دقیقی وجود دارد. این سیستم درجه بندی دقیق، برلیانت ها را در طیفی از بی رنگ تا زرد روشن سازماندهی می کند.

در این دسته بندی الماس های بی رنگ با D نشان داده شده اند. این نماد نشان دهنده بی رنگی در این سنگ های قیمتی است. الماس های تراش برلیان زرد روشن با حرف Z نشان داده شده اند. برای مشاهده تفاوت رنگ الماس های تراش برلیان به ابزار خاصی نیاز داریم و معمولاً تشخیص تفاوت با چشم غیرمسلح غیرممکن است. الماس های بی رنگ بسیار کمیاب هستند و از آنها به عنوان الماس های خالص تراش برلیان صحبت می شود. این الماس‌های تراش برلیان در مقایسه با انواع دیگر گران‌تر هستند و طبیعتاً گران‌تر هستند. خلوص بالای این نوع معمولاً افراد را ترغیب می کند که هنگام خرید برلیان از این نوع درخواست کنند.

الماس های بی رنگ بسیار نادر هستند. به همین دلیل است که این الماس های تراش برلیان گران تر از سایرین هستند. اگرچه طبقه بندی دقیقی در مورد رنگ الماس های تراش برلیان وجود دارد، اما رنگ الماس های زرد روشن را می توان در نور شدید حتی با چشم غیرمسلح نیز مشاهده کرد. در نتیجه، در دسته بندی الماس های تراش برلیان، وقتی به سمت انتهای طیف حرکت می کنید، با رنگ زرد عمیق تری مواجه می شوید. هر چه الماس های تراش برلیان زردتر باشد، قیمت آنها کمتر است. کاهش قیمت، به رنگ خاص ادامه دارد.

سنگ برليان

الماس های تراش درخشان در رنگ های قرمز، آبی، سبز و صورتی یافت می شوند، اما بسیار کمیاب و واقعا منحصر به فرد هستند. همچنین یک سیستم اندازه گیری دقیق برای اندازه گیری رنگ الماس های تراش برلیان وجود دارد. سیستم اندازه گیری می تواند عمق رنگ را در برليان تشخیص دهد. رنگ برلیان و همچنین عمق رنگ بر قیمت برلیان نیز تاثیرگذار است. در یک نگاه کلی، الماس های رنگارنگ تراش برلیانت بسیار کمیاب هستند که آنها را بسیار محبوب و گران می کند.

همچنین طبقه بندی دیگری از این سنگ وجود دارد. بر اساس این دسته بندی الماس های تراش برلیان به دو گروه تقسیم می شوند. گروه اول شامل سنگ هایی با عنوان برلیان طبیعی و گروه دیگر شامل الماس های مصنوعی است. از الماس های مصنوعی نیز به عنوان جواهرات اتمی صحبت می شود. این دسته بندی بر اساس زرق و برق الماس است. الماس های مصنوعی به تدریج و در تماس با آب کدر می شوند و به زودی درخشش خود را از دست می دهند. از سوی دیگر، الماس های طبیعی همیشه می درخشند و با گذشت زمان کدر نمی شوند. در مقایسه با الماس های طبیعی، نور در الماس های مصنوعی بسیار کمتر منعکس می شود.

منبع:eg.style

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه