اطلاعات و ارزش سنگ کهربا


آتنا نبيل زاده 10 آبان 1400 8 دقیقه مطالعه
iOS 14

اطلاعات و ارزش سنگ کهربا

سنگ کهربا رزین سخت شده درختان کاج باستانی است. این ماده آلی بیشتر به دلیل وجود حشرات باورنکردنی در آن شناخته شده است. مردم بیش از 10000 سال است که جواهرات کهربا را می سازند، که می تواند آن را به اولین ماده جواهری تبدیل کند که تا کنون استفاده شده است. شیفتگی کهربا امروز هم ادامه دارد.

اطلاعات و ارزش سنگ کهربا

بالاترین ارزش ها به قطعاتی با حشرات به وضوح قابل مشاهده، رنگ های روشن و شفافیت می رسد. از زمان فیلم پارک ژوراسیک، پرطرفدارترین موارد شامل پشه ها هستند. گنجاندن مواد گیاهی، در حالی که علاقه زیادی به دانشمندان دارد، کمی به ارزش جواهرات می افزاید. (این گنجاندن اغلب بسیار کوچک هستند که به راحتی قابل تشخیص نیستند). قطعات بسیار بزرگ کهربا بسیار نادر هستند. مواد با کیفیت خوب به ندرت برای چیزی جز جواهرات استفاده می شود.
کهربا، جمهوری دومینیکن (با گنجاندن حشرات)

سنگ کهربا

نظرات

کهربا یک ماده جواهر نسبتا رایج و آسان برای کار است. یک شگفتی همیشگی برای چشم، این است که معمولا در سایه های مختلف زرد، نارنجی و قهوه ای رخ می دهد. از سوی دیگر، قطعاتی با ته رنگ های سبز، آبی یا بنفش به دلیل فلورسانس شدید نادر هستند.

کهربا همچنین دارای طیف گسترده ای از شفافیت است. مواد شفاف تقریباً منحصراً برای جواهرات استفاده می شود. کهربا اغلب جلا داده می شود و برای مهره ها، آویزها، گوشواره ها و حلقه ها استفاده می شود. قطعات وجهی نادر هستند.

مواد مات اغلب در تزئینات و منبت های هنری و همچنین اشیاء کاربردی مانند ساقه لوله و دسته چتر حک می شود.

کهربا به عنوان بخور سوزانده می شود و به عنوان یک ماده در عطر استفاده می شود.

کهربا مخلوطی آمورف (غیر کریستالی) از ترکیبات آلی از جمله هیدروکربن ها، رزین ها، اسید سوکسینیک و روغن ها است. بیشتر این ماده از رزین حفظ شده گونه کاج Pinus succinifera به دست می آید. با این حال، سایر گونه های درخت باستانی نیز این ماده را تولید کرده اند. کهربا حداقل 30 میلیون سال است که حفظ شده است.

سنگ کهربا

کوپال چیست؟

رزین نگهداری شده با قدمت کمتر از 30 میلیون سال به عنوان کوپال شناخته می شود، همانطور که ماده جواهر آلی از درخت کوپال، پروتیوم کوپال، نامیده می شود. بیشتر قطعات جواهر از آمریکای جنوبی، آفریقا و نیوزلند می آیند. “Kauri Gum” یک کوپال از درخت کاج کائوری نیوزلند است.

کهربا و کوپال اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند، خواص بسیار مشابهی با منشاء تقریباً یکسان دارند. تفاوت اصلی سن است.

سنگ کهربا و کوپال

آیا سنگ کهربا فسیل است؟

اگرچه کهربا معمولاً به عنوان رزین فسیل شده شناخته می شود، اما به معنای دقیق آن فسیل نیست. بیشتر فسیل ها زمانی شروع می شوند که یک حیوان یا گیاه در زمین دفن می شود. در طول هزاره ها، مواد آلی موجود در فسیل ها به آرامی با عناصری از پادشاهی معدنی جایگزین می شود. در مقابل، عناصر آلی کهربا جایگزین نشده اند. در عوض، رزین با تبدیل شیمیایی به یک پلیمر، یک پلاستیک طبیعی، مواجه شده است.

انواع سنگ کهربا

کهربا به انواع مختلفی طبقه بندی می شود. نوع دریا در زیر دریا یافت می شود. انواع گودال از زمین، به ویژه از منطقه بالتیک، کنده شده است. انواع دیگر با توجه به ظاهرشان شفاف، حجیم، فانتزی، ابری، کف آلود، چرب و استخوانی هستند.

انواع سنگ کهربا

شناسایی خصوصیات سنگ کهربا

اجزاء

کهربا به خاطر ترکیباتش، که عمدتاً حشرات، گرده، برگ ها و سایر بقایای آلی هستند، مورد توجه قرار گرفته است. میلیون‌ها سال پیش، درختان کاج هنوز این تکه‌ها را در مایعات چسبنده و تراوش خود به دام انداختند. این ادغام دیدگاه قابل توجهی از زندگی در آن دوران ارائه می دهد. برخی از نمونه های ظریف کهربا حاوی کلنی های موریانه کامل و به دام افتاده هستند. اتاقک های این سازه ها که با تار و پود ایجاد شده اند، هنوز قابل مشاهده هستند. اتاق های مهد کودک هنوز حاوی کیسه های تخم هستند.

علاوه بر موریانه ها و پشه ها، کهربا می تواند انواع مختلفی از سوسک ها، عنکبوت ها، کنه ها و سایر بندپایان را در خود جای دهد. گاهی اوقات، یک قطعه می‌تواند حاوی انواع مختلفی از اجزای ارگانیک باشد.

اسپنگل های ستاره ای، شکل های منفجر شده ستاره ای، نوع دیگری از گنجاندن هستند. ناشی از استرس، این شکستگی های داخلی از یک نقطه مرکزی تابش می کنند. در حالی که بسیار جذاب است، اما بیشتر آنها به وسیله انسان ایجاد می شوند. از این رو، آنها ارزشی برابر با یک حشره با کیفیت ندارند.

تمایز کهربا از کوپال

 

اگرچه کهربا و کوپال دارای ویژگی های RI، SG و سایر خواص مشابهی هستند، کوپال در نور فرابنفش موج کوتاه سفیدتر از کهربا فلورسانس می کند. (این قضاوت به این بستگی دارد که نمونه های کافی از هر دو ماده را برای تشخیص تفاوت آزمایش کرده باشید).

اگر قادر به ایجاد تمایز بر اساس فلورسانس نیستید، باید به یک آزمایش مخرب روی بیاورید. در قسمتی از نمونه که مشخص نیست، یک قطره استون بریزید. بگذارید سه ثانیه بماند سپس آن را پاک کنید. سطح کوپال توسط استون آسیب می بیند، در حالی که کهربا نسبت به نوردهی کوتاه تغییر کمی نشان می دهد یا اصلاً تغییر نمی کند.

مصنوعی

کهربای فشرده یا آمبروید از ترکیب قطعات کوچکتر کهربا تحت حرارت و فشار زیاد ایجاد می شود. (کهربا در حدود 150 درجه سانتی گراد نرم می شود و در دمای 250-300 درجه سانتی گراد ذوب می شود). معاینه میکروسکوپی می تواند به تشخیص کهربا از آمبروید کمک کند. علاوه بر این، کهربا اغلب با افزایش سن تیره می‌شود و به رنگ قرمز قهوه‌ای ظریف می‌رسد، در حالی که رنگ آمبرو ممکن است با افزایش سن سفید شود.

گاهی اوقات از قطعات پلاستیکی و شیشه ای به عنوان محرک استفاده می شود.

بهبودها

کهربا را می توان با حرارت دادن تیره کرد. اگر به درستی انجام شود، این کار نیز باعث ایجاد رگه های ستاره ای می شود. رنگرزی یک درمان رایج است.

کهربا

یاقوت کبود چیست؟

منابع

  • منطقه دریای بالتیک، از جمله لهستان، آلمان و روسیه: بیشتر کهربای جهان از منطقه ای می آید که قبلاً به عنوان پروس شرقی شناخته می شد و اکنون به عنوان منطقه کالینینگراد شناخته می شود.
  • سیسیل: مواد ممکن است آبی یا سبز مادی باشد.
  • انگلستان: به ندرت یافت می شود
  • نروژ؛ دانمارک؛ رومانی
  • میانمار: انواع زرد مایل به قهوه ای و قهوه ای: همچنین بی رنگ، زرد کم رنگ و نارنجی.
  • لبنان: کمیاب، از ذخایر بسیار قدیمی.
  • جمهوری دومینیکن: استخراج شده از سنگ های رسوبی. رنگ های زرد، نارنجی و قرمز. این ماده اغلب حاوی حشرات است که به خوبی حفظ شده اند و گاهی اوقات رنگ آبی قوی در نور بازتابی نشان می دهد.
  • چیاپاس، مکزیک جنوبی: مواد زرد طلایی تولید می کند.
  • دریاچه سدر، منیتوبا، کانادا.
  • پوینت بارو، آلاسکا

کهربا

اندازه های سنگ کهربا

قطعات معمولاً کمتر از نیم پوند وزن دارند، اما قطعاتی با وزن چندین پوند گاهی اوقات ظاهر می شوند.

مراقبت

از برخورد خشن، گرما و مواد شیمیایی خودداری کنید. حلال ها و الکل می توانند تا حدی کهربا را حل کنند. هرگز از سیستم های تمیز کننده مکانیکی استفاده نکنید. در عوض، از یک پارچه مرطوب و مواد شوینده آب گرم استفاده کنید. برای توصیه های بیشتر با راهنمای تمیز کردن جواهرات ما مشورت کنید.

انگشتر سنگ کهربا

صداتو هدیه بده با تاباچرم

منبع:IGS

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه