دانستنی های سنگ فیروزه


آتنا نبيل زاده 13 تیر 1400 7 دقیقه مطالعه
iOS 14

 

دانستی های سنگ فیروزه

بدلیجات سنگ فیروزه

با رنگهای چشمگیر آبی آسمانی تا سبز آبی ، بیش از 5000 سال است که در سراسر جهان فرهنگ سنگ فیروزه ارزشمند است. امروزه سنگ تولد سنتی دسامبر مورد علاقه طراحان معروف جواهرات مدرن و همچنین علاقه مندان به جواهرات جنوب غربی و بومی آمریکا است.

از نظر ارزش ، یکنواختی و اشباع رنگ از ملاحظات اصلی است. ظرفیت فیروزه ای برای گرفتن لاک خوب بدون تثبیت نیز فاکتور مهمی است.

به طور کلی ، سایه های تیره و رنگ سبز کمتری در رنگ های آبی ارزش بیشتری به فیروزه ها می بخشد. مطمئناً ، مصرف كنندگانی كه از الگوهای ماتریسی استقبال می كنند ، زیبایی آنها را برای تعیین ارزش آنها بسیار مهم می دانند. فیروزه عنکبوتی ، که با ماتریس سیاه و سفید نقاشی شده است و مانند توری قلاب بافی است ، کاملاً محبوب است.

از بالاترین درجه های فیروزه برای کابین ، حکاکی و منبت استفاده می شود. درجه های پایین به عنوان مهره های صیقلی یا مهره های طبیعی “به سبک ناگت” استفاده می شوند.

فیروزه از بازار مشتاق جمع آوری ، با رقابت خواهر و برادر در میان علاقه مندان مختلف که فضیلت را در رنگ های مختلف ، تغییرات ماتریس و سایت های معدن می بینند ، برخوردار است. همانطور که هیچ مجموعه ای از سنگهای قیمتی بدون چندین نماینده از این گونه کامل نخواهد بود ، هیچ مجموعه ای از جواهرات نیز نباید حداقل دارای یک قطعه باشد که این سنگ مورخ دسامبر را داشته. (فیروزه سنگ متولدین شنبه نیز است). فیروزه یک معامله واقعی گوهر است. حتی بالاترین درجه مواد نیز در مقایسه با سنگین قیمتی دیگر ، دارای قیمت متوسط است.

مطالب کوتاه درباه سنگ فیروزه

فیروزه در برابر مجالس مد و همچنین گذر از هزاره ها مقاومت کرده است. در اوایل 3000 قبل از میلاد ، مصریان باستان از جواهرات و اشیای تشریفاتی فیروزه استخراج و کار می کردند. بعداً فرهنگ های چینی و آمریکای باستان نیز همین کار را کردند. پرشیا (ایران) اروپا قرون وسطایی را به این سنگ معرفی کرد.

فیروزه افسانه ها و باورهای عامیانه بسیاری الهام گرفته و همچنان ماده بسیار مطلوبی برای جواهرات و اشیا  تزئینی است. فیروزه در برابر مجالس مد و همچنین گذر از هزاره ها مقاومت کرده است. در اوایل 3000 قبل از میلاد ، مصریان باستان از جواهرات و اشیای تشریفاتی فیروزه استخراج و کار می کردند. بعداً فرهنگ های چینی و آمریکای باستان نیز همین کار را کردند. پرشیا (ایران) اروپا قرون وسطایی را به این سنگ معرفی کرد. فیروزه از افسانه ها و باورهای عامیانه بسیاری الهام گرفته و همچنان ماده ای بسیار مطلوب برای جواهرات و اشیای تزئینی است.

اگرچه روش نصب فیروزه ها با نقره در ایالات متحده امری سنتی دیرینه است ، اما جواهرات به طور سنتی در خاورمیانه و همچنین ایران این سنگها را با طلا ، گاهی با الماس تنظیم می کنند. در عصر ویکتوریا ، فیروزه بسیار مورد تحسین قرار می گرفت و همچنین به طور معمول در طلا قرار می گرفت. امروزه تعداد بیشتری از طراحان جواهرات از پارسی ها و ویکتوریا تقلید می کنند و قطعه هایی از آنها را به عنوان طلا تنظیم می کنند. اگرچه فیروزه ها به عنوان سنگهای طلا و جواهر محدودیت های جسمی دارند ، اما با تراش ، درمان و مراقبت مناسب ، می توانند اضافات فوق العاده ای به مجموعه شما وارد کنند.

سنگ فیروزه چیست؟

از نظر شیمیایی ، فیروزه یک فسفات مس / آلومینیوم هیدراته از یک ساختار دانه ای و بلورین است. فقط یک رسوب برای تولید بلورهای شفاف تا نیمه شفاف شناخته شده است: ایستگاه لینچ ، ویرجینیا. (نمونه های موجود در این منطقه نادر است و از مجموعه داران قیمت سنگینی دارد). به طور معمول ، این سنگ به صورت رسوب مات در گره ها ، در رگهای داخل سنگ های میزبان یا به صورت پوسته های کم عمق روی سطح سنگ ها رخ می دهد. فیروزه عظیم همیشه مات است.

آنالوگ روی فیروزه ، فاوستیت دارای رنگ زرد-سبز شدید و چگالی در محدوده فیروزه ای است. فیروزه نیز می تواند به صورت سری با مواد معدنی کالکوزیدریت و پلانریت ایجاد شود. ملاشیت و کریسوکولا می تواند در کنار هم در سنگهای فیروزه ای رشد کند.

رنگ های سنگ فیروزه

رنگ ها از سایه های آبی _ سبز مایل به زرد بسته به میزان عناصر کمیاب متفاوت است. مس آبی را اضافه می کند. کروم و وانادیوم به رنگ سبز اضافه می کنند. آهن زرد را اضافه می کند. نمونه های نادری از رنگ بنفش آبی وجود دارد که حاوی ناخالصی های استرانسیم است. به طور کلی ، معادن ایالات متحده به دلیل محتوای زیاد آهن و وانادیوم ، گوهرهای کمی مایل به سبز تا سبز تولید می کنند.

از نظر تاریخی ، و حتی امروزه ، بیشترین تحسین ترین سنگها سنگهایی با تخم مرغ خوب یا رنگ آبی آسمانی ، بدون ماتریس قابل مشاهده است. این سایه ، که گاهی اوقات “درجه فارسی” نامیده می شود ، نشان دهنده وجود وانادیوم کمی و بدون آهن است. ایران هنوز فیروزه هایی از این دست تولید می کند. با این حال ، ایالات متحده سنگهای مشابهی را تولید کرده است ، به ویژه در معدن زیبایی خفته در نزدیکی آریزونا.

آیا الگوهای ماتریس سنگ  فیروزه روی ماندگاری تأثیر می گذارند؟

بیشتر خشن ها شامل لکه ها یا رگه های سنگ میزبان است که در آن تشکیل شده است ، مانند کلسدونی ، اوپال ، لیمونیت قهوه ای ، چرت سیاه یا کائولینیت سفید. لاپیدارها اغلب این ماتریس قهوه ای یا سیاه را به همراه سنگ برش می دهند تا کنتراست رنگی و الگوهای آن فراهم شود. این ماتریس می تواند بر رنگ ، مقاومت و کارایی سنگ تأثیر بگذارد. نمونه های نسبتاً خالص فیروزه ای ممکن است سختی حدود 5 داشته و نسبتاً متخلخل باشند.

به طور کلی ، نسبت بالایی از مواد معدنی سیلیکات باعث افزایش سختی و کاهش تخلخل می شود ، در حالی که مقدار بالای ماده معدنی رس رس اثر معکوس دارد. در یک انتهای این طیف ، قطعات سختی 5.5 تا 6 را می یابیم که لاک براق دارند و حداقل متخلخل هستند. در انتهای دیگر ، ما تکه هایی از طبیعت نرم و گچی داریم که بسیار متخلخل هستند و بدون ایجاد ثبات غیرقابل استفاده هستند. فیروزه می تواند طیف جذبی متمایزی داشته باشد ، دارای خطوط 4600 (مبهم) و 4320 است. اینها معمولاً در نوری که از سطح سنگ منعکس می شود دیده می شوند.

سنگ فیروزه مصنوعی و شبیه سازی

فیروزه مصنوعی ، با ماتریس یا بدون آن موجود است. شرکت  شناخته شده ترین نوع را در سال 1972 ایجاد کرد. این می تواند به بهترین سنگ درجه فارسی شباهت داشته باشد ، اما میکروسکوپ تفاوت آن را نشان می دهد. سنگهای طبیعی سطح صاف دارند. با بزرگنمایی ، مواد مصنوعی ترکیبی از کره های ریز آبی را در یک محیط میزبان رنگ روشن نشان می دهد که شبیه بافت “خامه گندم” است . محرک های زیادی در بازار وجود دارد. تقلیدهای غیر معدنی شامل پلاستیک ، سرامیک و شیشه هستند و می توانند بسیار واقع بینانه به نظر برسند.

به خاطر داشته باشید که رنگ “فیروزه ای” بسیار محبوب است. اشیای فروخته شده به عنوان “مهره های فیروزه ای” یا “جواهرات فیروزه ای” ممکن است در واقع فیروزه ای نباشند ، بلکه فقط به رنگ فیروزه ای باشند. از فروشندگان سوال کنید یا توضیحات مورد را با دقت بخوانید. به اصطلاح “فیروزه وینزی” زمین مصنوعی مایل به آبی است.

بعضی از سنگ های قیمتی طبیعی را می توان فیروزه ای دانست. واریسیت می تواند مانند فیروزه ای سبز به نظر برسد. در حقیقت ، واریسیت ها و فیروزه ها گاهی اوقات با هم در سنگ ها رخ می دهند ، که به آنها “تنوع” گفته می شود. این ترکیب جذاب از الگوها و رنگ ها می تواند قیمت بالایی را سفارش دهد. پروپوزیت ، به ویژه مواد مکزیکی با رنگ آبی روشن ، یکی دیگر از شبیه سازهای بالقوه است.

رنگ سنگ فیروزه

خود فیروزه اغلب رنگ نمی شود. با این حال ، هولیت ، ماده معدنی سفید رگه و خاکستری ، به راحتی رنگ را می پذیرد. هوسلیت های آبی رنگ اغلب به بازار راه پیدا می کنند. متأسفانه ، آنها همیشه برچسب “فیروزه مصنوعی” ندارند. گاهی اوقات ، فروشندگان هاولیت را در حالت طبیعی (البته غیر قابل توجه) تحت نام غلط “فیروزه سفید” می فروشند. مراقب خریدار باشید. چنین چیزی وجود ندارد. منیزیت رنگ شده نیز می تواند شبیه فیروزه باشد. در سال های اخیر ، این ماده به عنوان یک شبیه ساز محبوبیت پیدا کرده است. اگر به درستی فاش شود ، این قابل قبول است. در غیر این صورت ، باز هم از خریدار مراقب باشید.

مراقب فیروزه زرد وارداتی از چین نیز باشید. برخی از سنگها واقعاً دارای رنگ طبیعی روشن زرد-سبز هستند. با این حال ، فروشندگان برخی از آفتاب بسیار روشن یا قطعات رنگ زرد کره را بدون تلاش زیاد برای تمیز دادن آنها از مواد غیر رنگ شده، ارائه میدهند .

سایر درمان های سنگ فیروزه

  •      اشباع پلاستیک ، گاهی اوقات با رنگ: دوام و رنگ را بهبود می بخشد ، معمول ، پایدار است. با وزن مخصوص کم ، نقطه داغ ، بزرگنمایی تشخیص دهید.
  •      اشباع موم: رنگ را بهبود می بخشد ، معمول است ، ممکن است باعث کثیفی و تغییر رنگ شود. با نقطه داغ ، بزرگنمایی تشخیص دهید.
  •      اشباع اپوکسی: رنگ را کمی بهبود می بخشد ، مواد متخلخل را قوی تر می کند و می تواند یک لاک ، معمولی ، پایدار را بپذیرد. با بزرگنمایی تشخیص دهید.
  •      رنگرزی با لاک کفش: باعث افزایش تورم ، معمول ، پایدار به جز استون می شود. با پاک کردن با استون تشخیص دهید.
  •      پشتوانه اپوکسی: قدرت و وزن را اضافه می کند ، معمول ، ممکن است جدا شود. با دیدن تشخیص دهید.
  •      پوشش سطح با اپوکسی ، لاک و غیره: رنگ را بهبود می بخشد ، رنگ را مهر و موم می کند ، نادر است ، ثبات متفاوت است. با بزرگنمایی تشخیص دهید

لطفا توجه داشته باشید: نقطه داغ و آزمایش رنگ تست های مخربی هستند. فقط به عنوان آخرین چاره برای شناسایی آنها را انجام دهید.

منابع سنگ فیروزه

فیروزه معمولاً در مناطق خشک وجود دارد ، جایی که آبهای زیرزمینی از مجاورت ذخایر مس از طریق سنگهای آلومینیوم نفوذ می کنند. مانند آزوریت ، مالاکیت و اوپال ، این ماده معدنی ثانویه است که از طریق برهم کنش مواد معدنی از قبل موجود و محلول های آنها تشکیل می شود. عمده تجارت امروز فیروزه ای در درجه اول از آمریکای شمالی و چین است.

فیروزه ایالات متحده

متخصصین می توانند منبع اصلی منشأ بسیاری از سنگهای قیمتی بریده شده را به دلیل تفاوت های مشخص در رنگ و ماتریس تشخیص دهند. تنوع در این خصوصیات بسیار زیاد است. سپرده های ایالات متحده تقریباً منحصراً به جنوب غربی محدود می شود ، با یک استثنا نه قابل توجه. (فیروزه سنگ قیمتی رسمی ایالت های آریزونا ، نوادا و نیومکزیکو است).

سنگ فیروزه ایران

از لحاظ تاریخی ، معادن در ایران بهترین مواد را تولید می کردند. هنوز تولید قابل توجهی از آن منطقه وجود دارد. فیروزه ای ، اکنون ایرانی ، تقریباً مترادف با ماده با بالاترین کیفیت است. منطقه نیشابور ، در کوه علی مرسایی: در سنگ های پورفیری و تراخیت یافت می شود که توسط لیمونیت قهوه ای سیمان شده است. این رنگ یک آبی آسمانی دوست داشتنی یکنواخت است که اغلب بسیار شدید است و گاهی اوقات توسط خطوط نازکی از ماتریس لیمونیتی رگ می زند. قرن هاست که این معادن کار شده اند.

فیروزه چین

به نظر می رسد برخی از معادن در دوران باستان فعالیت داشته اند. یافته های باستان شناسی با قدمت 1300 سال قبل از میلاد نشانگر احتمال بهره برداری قرنها از ذخایر محلی است. در حال حاضر ، منطقه کوهی وودانگ در شمال غربی استان هوبئی و استان شانکسی ، در حدود 150 کیلومتری شمال غربی ، فیروزه های خوبی تولید می کنند. این ماده به صورت گره های جمع و جور ، به طور معمول تا 8 سانتی متر ، و گاهاً توده های بسیار بزرگتر دیده می شود. این رنگ از آبی کمرنگ تا سبز روشن است. به طور کلی ، سنگ های چینی ماتریس نرم تری دارند و متخلخل تر از مواد جنوب غربی آمریکا هستند.

مصر

در شبه جزیره سینا ، معادن فیروزه ای تولید می کنند. آنها از اوایل 1000 سال قبل از میلاد مسیح کار می کردند ، و مواد توسط فراعنه استفاده می شد. منطقه تولید شده در امتداد خلیج سوئز گسترش می یابد ، جایی که مواد در ماسه سنگ وجود دارد. حرکات زمین گوهر و ماتریس را کوتاه کرده است. لیمونیت قابل توجهی وجود دارد. رنگ آن آبی تا آبی مایل به سبز است. برخی ممکن است در زیر نور خورشید کم رنگ شوند.

تبت

گوهر ملی این کشور ، فیروزه را می توان با دست از سطح زمین در اینجا جمع کرد. با این حال ، امروزه مطالب بسیار کمی در دسترس است. سبز با ارزش ترین رنگ است.

بیشتر بخوانید:راهنمای خرید سنگ عقیق

فیروزه استرالیا

فیروزه ای متراکم و جمع و جور با رنگ ریز در رسوبات بزرگ یافت شده است. این ماده در گره هایی یافت می شود که ممکن است به صدها پوند برسد ، این ماده جامد است ، لاک زیادی می زند و رنگ آن یکنواخت است. با این حال ، تمایل کمی به بریدگی در طول نقاط ضعف دارد. رنگ آن شبیه فیروزه ای ایرانی است.

سایر منابع قابل توجه

شیلی: معدن مس ماده ای با رنگ بسیار ریز به دست آورده است. چیز زیادی به بازار نرسیده است. باهیا ، برزیل: مواد متخلخل و کریستوکریستالی ، افغانستان؛ هند کنیا باخا کالیفرنیا ، سونورا و زاکاتکاس ، مکزیک ؛ ازبکستان

مراقبت از سنگ فیروزه

فیروزه ها نسبتاً شکننده ، متخلخل و مستعد آسیب به گرما و آسیب های شیمیایی هستند. سنگ ها به طور متوسط 18-20 درصد محتوای آب دارند. به عنوان مثال ، هنگامی که گرم می شود ، از یک مشعل جواهرساز غافل ، این آب به تدریج از بین می رود تا اینکه در دمای 400 درجه سانتیگراد ، یکپارچگی ساختاری ماده معدنی از بین می رود. به دلیل خواص این سنگ ، شما باید جواهرات فیروزه ای را برای پوشیدن گاه به گاه رزرو کنید. از آن در برابر گرما ، مواد شیمیایی و شوک محافظت کنید و از تنظیمات محافظتی ، مخصوصاً برای استفاده از حلقه استفاده کنید.

 روش های تمیز کردن مکانیکی مانند تمیز کردن با اولتراسونیک یا بخار استفاده نکنید. از تمیز کردن این ماده سنگ قیمتی متخلخل با صابون ، مواد شوینده یا محلول های تمیز کننده خودداری کنید. با یک پارچه مرطوب پاک کنید ، سپس بلافاصله خشک کنید. همچنین بعد از پوشیدن قطعات را با پارچه مرطوب پاک کنید.

منبع:IGS

برای خرید گردنبند سنگ فیروزه طبیعی با پلاک دلخواه خودتان به سایت مجموعه ما به آدرس tabacharm.com مراجعه کنيد.

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه