نحوه تولید چرم طبیعی گاو


آتنا نبيل زاده 24 مرداد 1402 20 دقیقه مطالعه
iOS 14

 

نحوه تولید چرم طبیعی گاو

چرم ماده ای است که از پوست حیوان با استفاده از دباغی یا سایر فرآیندهای مشابه ساخته می شود. چرم به دلیل تغییر ساختار پروتئینی پوست، در برابر باکتری ها و پوسیدگی حساس نیست. روند ساخت چرم به تمدن های باستانی برمی گردد و به یک فرآیند ساده تبدیل شده است.

مرحله اول:آماده سازی اولیه

1.پوست را از گوشت حیوان جدا کنید

پوست حیوان را با قرار دادن آن روی پشت و در صورت امکان روی شیب بپوشانید. از یک چاقوی شکاری خوب برای کندن پوست و از یک چاقوی قلاب روده برای روده کردن حیوان استفاده کنید.

  1. حیوان را از دم تا گلو برش دهید.
  2. با انگشتان یا چاقو پوست را جدا کنید.
  3. جناغ را شکافته، قفسه سینه را باز کرده و اندام ها را خارج کنید.
  4. حیوان را برگردانید و برداشتن پوست را تمام کنید.

2.جداسازی پوست

تولید کنندگان از دستگاه گوشت گیر مکانیکی برای جدا کردن گوشت از داخل پوست استفاده می کنند. گذراندن قسمت داخلی پوست روی غلتک فولادی دستگاه، هر گونه گوشت اضافی را از بین می برد. اگر به دستگاه گوشت خوری دسترسی ندارید، می توانید ابزار گوشت خوری را از فروشگاه های شکار یا فروشگاه لوازم تاکسیدرمی خریداری کنید.

  1. گوشت را روی یک پرتو افقی بزرگ بپوشانید. در انتهای تیر بایستید و قسمت کوچکی از پوست را با استفاده از وزن بدن خود به انتهای تیرک سنجاق کنید. اگر تیری ندارید که از آن استفاده کنید یا نمی خواهید آن را بسازید، می توانید به سادگی پوسته را روی یک برزنت روی زمین پهن کنید.
  2. یک لگن یا سطل بزرگ را در زیر محل کار خود قرار دهید تا بافت ها و چربی های اضافی در هنگام خراشیدن از بین بروند.
  3. تمام مواد زیر پوستی را با ابزارهای گوشت خوری خود دور بریزید. رگ ها و غشاء را بردارید.
  4. پوست را بچرخانید و کار کنید تا سطح کامل شود. اگر نیاز به استراحت دارید پوست را ترک نکنید زیرا ممکن است مواد خشک شوند. پس از گوشت گرفتن پوست، نتیجه نهایی باید یک سطح سفید و صاف باشد.

3.به پوست نمک بزنید

یک لایه نمک روی پوست بمالید یا آب نمک ایجاد کنید و پوست را خیس کنید. این به عنوان یک نگهدارنده عمل می کند تا از تجزیه پوست جلوگیری کند. پوست های تازه باید در چند ساعت اول نمک زده یا منجمد شوند، در غیر این صورت ممکن است از بین بروند. پوست را از وسط تا کنید تا دو طرف گوشت به هم متصل شوند. بگذارید 24 ساعت بماند. نمک باقی مانده را پاک کرده و تکرار کنید.

  1. برای ایجاد آب نمک، (45/0 کیلوگرم) نمک به ازای هر یک گالن (8/3 لیتر) آب اضافه کنید تا محلولی ایجاد شود. اجازه دهید پوست به مدت 24 ساعت خیس بخورد.

4.پوست را در آب خیس کنید

خیساندن به از بین بردن هرگونه کثیفی یا سایر مواد از روی پوست کمک می کند. یک ظرف بزرگ 35 گالن (132 لیتری) یا بیشتر را با آب تازه و خنک پر کنید. پوست را حداقل یک روز در آب قرار دهید. هر چه بیشتر اجازه دهید پوست خیس بخورد، ممکن است روند حذف موهای زائد آسان تر شود.

5. موها را از روی پوست بردارید

این کار را می توان به صورت شیمیایی با محلول اکسید کلسیم (همچنین به عنوان آهک خشک شده، سفید رنگ یا هیدروکسید کلسیم شناخته می شود) انجام داد. همچنین می توانید از همان وسایلی که برای گوشت دادن استفاده می شد برای رفع موهای زائد استفاده کنید. تمام موها و اپیدرم را بردارید، سپس پوست را آویزان کنید تا خشک شود.

6.به پوست اهک بزنید

یک قاشق چای خوری (5 میلی لیتر) هیدروکسید کلسیم به ازای هر گالن (3.8 لیتر) آب اضافه کنید تا آب آهک ایجاد شود. این حمام به عنوان حمام کردن شناخته می شود و هرگونه مواد بین فیبر و پروتئین های غیر ضروری را از بین می برد. همچنین به نرم شدن پوست و شل شدن موهای باقی مانده کمک می کند. پوست را از حمام آهک بردارید و آن را کاملا بشویید تا تمیز شود.

نحوه تولید چرم طبیعی گاو

مرحله دوم : دباغی چرم

1. برنزه کردن چرم

بسته به روشی که انتخاب می کنید، این می تواند یک تا چهار روز فرآیند باشد.

  1. تاناژ سبزیجات را انجام دهید. در تناژ سبزیجات از عصاره تانن استفاده می شود که به طور طبیعی در انواع پوست درختان مختلف مانند بلوط، شاه بلوط وجود دارد. عصاره تانن را با آب مخلوط کرده و همراه با پوست حیوان در یک درام چرخان قرار می دهند. چرخش درام به طور مساوی عصاره را روی پوست پخش می کند. این فرآیند حدود سه تا چهار روز طول می کشد و چرمی تولید می کند که انعطاف پذیر است و برای مبلمان یا چمدان استفاده می شود.
  2. تاناژ معدنی را انجام دهید. در تناژ مواد معدنی از ماده شیمیایی به نام سولفات کروم استفاده می شود. سولفات کروم باید به اندازه کافی در پوست حیوان خیسانده شود تا به رنگ مناسب برنزه شود. این فرآیند حدود 24 ساعت طول می کشد تا یک چرم قابل کشش تولید شود و برای پوشاک و کیف های دستی استفاده شود.
  3. پوست را با مغز برنزه کنید. برنزه کردن مغز یک روش خانگی محبوب برای برنزه کردن پوست است. آنها می گویند هر حیوانی مغز کافی برای برنزه کردن پوست خود دارد. بنابراین اگر مغز حیوان را دارید از آن استفاده کنید یا می توانید از قصاب محلی خود مغز خریداری کنید. با یک پیمانه (473 میلی لیتر) آب ترکیب کنید و آن را مخلوط کنید تا یکدست شود. از یک قابلمه بزرگ برای جوشاندن مخلوط استفاده کنید. مغزهای پخته شده را به یک سطل یا طبل بزرگ اضافه کنید و مقداری آب اضافه کنید تا خنک شود. آب را در نسبت چهار به یک به مغز نگه دارید. پوست را اضافه کنید و مخلوط را به طور کامل روی پوست ماساژ دهید. تا 24 ساعت در دمای اتاق بگذارید.

2. چرم ها را در یک ظرف بزرگ قرار دهید.

شما به یک ظرف بزرگ برای نگهداری تمام پوست و ماده برنزه کننده نیاز دارید. به دنبال ظرفی در حدود 35-40 گالن (132-150 لیتر) باشید.

3. ماده برنزه کننده را به ظرف اضافه کنید.

تاننی که انتخاب می کنید آب را جابجا می کند و جایگزین آن می شود که از مواد شیمیایی یا مواد کلاژن می شود. بسته به اینکه کدام روش دباغی و اندازه و مقدار پوست را انتخاب می کنید، باید اجازه دهید چرم از چند ساعت تا 6 روز خیس بخورد.

4. هر رنگی را به ظرف اضافه کنید.

رنگ ها همان چیزی هستند که می توان برای دادن رنگی غیر از ظاهر طبیعی به چرم استفاده کرد. اگر قصد دارید تمام چرم خود را به یک رنگ رنگ کنید، می توانید رنگ را در طول فرآیند دباغی اضافه کنید، یا می توانید تا پایان فرآیند دباغی صبر کنید.

بیشتر بخوانید: چرم اصل در مقاسه با چرم مصنوعی

5.چرم را بشویید

چرم پس از برنزه شدن نیاز به آبکشی کامل دارد. این اطمینان حاصل می کند که هر گونه مواد شیمیایی و رنگ حذف می شود. از آب گرم و چند صابون ملایم حاوی مواد طبیعی استفاده کنید.

6.چرم را خشک کنید

بعد از اینکه پوست ها فرآیند دباغی را طی کردند، می توان آنها را چرم در نظر گرفت. چرم را آویزان کنید تا خشک شود. چرم را روی میله ها در یک منطقه خنک و نیمه مرطوب آویزان کنید. می توانید از فن برای تسریع فرآیند خشک شدن استفاده کنید، اما چرم باید به آرامی خشک شود، بنابراین صبور باشید.

  1. اگر چرم به طور یکنواخت خشک نمی شود، از پارچه های مرطوب استفاده کنید تا نواحی که سریعتر خشک می شوند را دوباره مرطوب کنید.

6.چرم را خشک کنید

مرحله سوم:کارهای آخر

1.چرم را نرم کنید.

دستگاهی به نام استکر می تواند چرم را با کشش و روانکاری با روغن های طبیعی نرم کند. این فرآیند باعث انعطاف پذیری چرم می شود.

  1. همچنین می توانید پوست را از سقف آویزان کنید و پوست را تا جایی که می توانید در تمام جهات مختلف بکشید. برای سفت نگه داشتن پوست می توانید از طناب و قلاب استفاده کنید.

2.نرم کننده بزنید

هنگامی که پوست حدود 80٪ خشک شد، روغن را روی سطح در سمت پوست بمالید. تمام سطح را به طور یکنواخت بپوشانید. در طول فرآیند خشک کردن چندین بار تکرار کنید.

3.پوست را دود کنید.

پوست نرم و انعطاف پذیر است، اما بسته به هدف شما ممکن است بخواهید پوست را دود کنید تا تانن وارد الیاف شود. پوست را به شکل یک کیسه بدوزید و دهانه آن را برای چند ساعت در بالای آتش کوچک دودی قرار دهید.

  1. انواع مختلف چوب حتی می توانند رنگ طبیعی به چرم شما اضافه کنند. آسپن یا چوب پنبه ای می توانند چرم طلایی ایجاد کنند. چوب های مختلف موجود در منطقه خود را امتحان کنید تا ببینید چه رنگ ها و ظاهر متفاوتی را می توانید ایجاد کنید.

4.پایان

چرم را می توان صاف یا جلا داد. برای ساختن چرم لاکی، می توانید چرم را با یک لایه اکریلیک یا پلی اورتان درمان کنید. در صورت تمایل می توانید چرم را برای ایجاد اشکال یا طرح های دائمی در پارچه برجسته کنید. در نهایت چرم را بر اساس مشخصات کاربر نهایی برش دهید.

چرم طبیعی

منبع:wikihow

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه