صنعت چرم در ایران


آتنا نبيل زاده 30 شهریور 1400 7 دقیقه مطالعه
iOS 14

 

صنعت چرم در ایران

صنعت چرم در ایران چرم یکی از جذاب ترین و سودآورترین صنایع است و در سطح جهانی تجارت می شود. زیرا ارزش افزوده قابل توجهی را ارائه می دهد.

نگاهی به آثار باستانی نشان می دهد .که ایرانیان در حدود 1500 سال قبل از میلاد مسیح از چرم برای تولید کفش . لباس و سلاح استفاده می کردند. از قدیم الایام ، چرم ایرانی به دلیل اکوسیستم مناسب ، واقع در جاده ابریشم و نقش موثر در توسعه صنعت و تجارت در منطقه و جهان ، همیشه مورد استقبال قرار گرفته بود.

اولین کارخانه چرم سازی ایران در سال 1932 در همدان تاسیس شد و سپس در سال 1934 ، دومین کارخانه در تبریز افتتاح شد. از آن زمان ، این صنعت به تدریج توسعه یافت و تعداد کارخانه های تولید چرم از یک کارخانه در سال 1932 به 22 کارخانه در سال 1943 افزایش یافت.

در دهه های 1960 و 1970 ، کارخانه های چرم سازی و فرآوری چرم در سراسر ایران قارچ زدند. با وقوع انقلاب اسلامی در سال 1979 ، صنعت چرم به طور ناگهانی متوقف شد. در حال حاضر ، ایران تلاش می کند صنعت چرم و کفش خود را ارتقا دهد. با این حال ، با برخی از مسائل جدی دست و پنجه نرم می کند.

صنعت چرم در ایران

رتبه ایران در تولید چرم

ایران در تولید کفش در رتبه دوازدهم جهان قرار دارد و سالانه 177 میلیون جفت کفش در ایران تولید می شود. از نظر اشتغال زایی ، صنعت کفش در ایران رتبه چهارم را دارد. برآوردهای اخیر نشان می دهد 60-65 درصد از واحدهای فعال در صنعت کفش ایران متوسط و بزرگ هستند . در حالی که 30-35 درصد واحدهای کوچک هستند. تهران ، آذربایجان شرقی ، خراسان رضوی ، اصفهان ، قم ، زنجان ، البرز و قزوین از استان های پیشرو تولید کفش در ایران هستند.

استان تبریز به عنوان قطب صنعت چرم در ایران نیز شناخته می شود. عراق ، افغانستان ، آذربایجان و روسیه مقاصد اصلی صادرات کفش ایرانی هستند.
با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب ، ایران یکی از 10 کشور برتر در زمینه مواد اولیه چرم است. چرم خام گاو و گوسفند ایران از کیفیت مطلوب و نمونه ای در مقایسه با سایر کشورها برخوردار است. از طرفی مصرف سرانه کفش که حدود 200 میلیون جفت در سال است می تواند اشتغال قابل توجهی ایجاد کند.

رتبه ایران در تولید چرم

صنعت چرم :اولویت ها

اولویت های استراتژیک صنعت کفش ایران برای همراهی بازارهای خارجی عبارتند از: سرمایه گذاری مشترک خارجی برای حفظ و توسعه سهم بازار داخلی ، مد و برند و ایجاد شبکه های توزیع پیشرفته ، تقویت خوشه های صنعت ، توسعه صادرات ، تبلیغات هوشمند برای تشویق مردم به استفاده از محصولات داخلی ، کاهش هزینه های تولید و دوره بازپرداخت فروش.

نیاز به حرکت به سمت نوآوری در الگو و طراحی و توجه به آموزش دانشگاهی یکی از ضروریات حرفه کفاشی است. این حرفه با تخصص و هنر همراه است. زیبایی کفش در جنس مدل ، رنگ ، طرح و دوخت می تواند مشتریان را به خود جلب کند. در این راستا ، آموزش نیروی کار مجرب در فرایند طراحی ضروری است. بر این اساس ، دانش آموزان در حال حاضر در این صنعت در چندین هنرستان حرفه ای در سراسر کشور ایران آموزش می بینند.

در گذشته ، مردم این حرفه را به صورت تجربی آموختند .در حالی که اکنون آنها به طور کلاسیک آن را یاد می گیرند. به نظر می رسد که جوانان امروزی هنگام ایجاد سرمایه در این حرفه توجه کمتری به حرفه کفاشی می کنند و یادگیری آموزش های مختلف در این زمینه می تواند به اقتصاد کشور کمک کند.

اولویت ها

چرم در ایران

چرم در ایران بازار بالقوه ای است که کارآفرینان در آن می توانند در زمینه های مختلف طراحی ، تولید ، بازاریابی ، فروش و خدمات پس از فروش فعالیت کنند. در حال حاضر ، صادرات یک ژاکت چرمی پنج برابر صادرات یک بشکه نفت است. ایران در تولید و صادرات چرم محصولات نیمه تمام در بین سه کشور برتر قرار دارد. چرم تولید شده در ایران از نظر کمیت و کیفیت در رتبه سوم جهان قرار دارد.

با این حال ، برخی از کارشناسان صنعت پوست گوسفند ایرانی را بهترین چرم جهان می دانند. آنها معتقدند گوسفندهای ایرانی غرش های زیادی دارند. بنابراین ، تمام چربی پوست توسط چنگال گوسفند جذب می شود و پردازش آن آسان تر است. علاوه بر این ، پوست مرطوب بوی بدی نمی دهد.

در مورد کیفیت چرم ایرانی باید گفت بهترین چرم گاو و بز متعلق به مناطقی با آب و هوای خشک است ، زیرا در این حالت پوست از خراش و بیماریهای دامی کمتری رنج می برد. بهترین چرم گوسفند متعلق به دشت مغان و اطراف آن در ایران است.

چرم در ایران

بيشتر بخوانيد:صنعت چرم در ترکیه

صنعت چرم :صادرات چرم در ایران

اكثر بازار پوشاک چرم در حال حاضر در اختیار ایتالیا و ترکیه است. ایتالیا پایتخت شیک پوستان اروپایی و یکی از تولید کنندگان برجسته محصولات چرمی لوکس در جهان است. ترکیه بعد از ایتالیا در صنعت چرم رتبه دوم را دارد. جالب اینجاست که 80 درصد پوست گوسفند ایران و 20 درصد پوست بز ایران به این کشورها صادر می شود. ایران نیز مانند نفت خام بزرگترین فروشنده چرم سبک در جهان است.

بیشتر صادرات چرم ایران به دلیل نبود زیرساخت ها ، محدودیت امکانات فنی و محرومیت از فناوری روز که تولید چرم ایران را تضعیف می کند ، به صورت خام است. در این بین ، مواد خام صادر شده به شکل فانتزی به کشور خود باز می گردند و قیمت ها چند برابر می شود. بنابراین ، با از دست دادن سرمایه ملی ، فروش چرم خام فرصت های شغلی زیادی را برای سایر کشورها ایجاد کرد. در مقابل ، صنعتگران با تجربه ایرانی از محصولات چرمی نمی توانند تجربه را به طور موثر به سازندگان آینده منتقل کنند.

فرآیند تولید از مواد اولیه تا چرم و محصولات نهایی نشان می دهد که ایران در بازار مواد اولیه شناخته شده است. با این حال ، وقتی صحبت از محصولات نهایی می شود ، حضور آن در بازارهای بین المللی قابل توجه نیست. مشکل این است که زنجیره تولید کامل نشده است.

صادرات چرم در ایران

بخشی از این زنجیره شامل زیره کفش . سگک ، لوازم جانبی دیگر ، انواع چرم و پوشاک چرمی ، در مقیاس بزرگ در داخل تولید نمی شود. زنجیره تولید ناقص منجر به افزایش ارزش افزوده محصولات و فروش مواد اولیه و رکود در بازار داخلی .همراه با رکود بازار صادرات و عدم توجه به برند در محصولات چرمی می شود.

اگر مشکلات نقدینگی ، ارزش افزوده و تجهیز ماشین آلات حل شود . کیفیت محصولات ایرانی بسیار بیشتر می شود و با چنین محصولاتی. نیازی به واردات کالاهای چرمی نخواهد بود. واردات قاچاق نیز خسارات زیادی به صنعت چرم ایران وارد کرده است.

سود حاصل از قاچاق به مراتب بهتر از تولید است و قاچاق اعم از سازمان یافته یا غیره همیشه به صنعت کفش و چرم در ایران لطمه زده است. با این حال ، در دو سال گذشته ، تفاوت نرخ ارز باعث شده است که بیشتر واردات قاچاق دیگر سودآور نباشد. تمرکز بر تلاش برای ایجاد ارزش افزوده و تولید محصولات لوکس به منظور ارتقاء صنعت کفش و چرم ایرانی ضروری است.

صنعت چرم تولید چرم

در دهه های اخیر ، سرمایه گذاری در ارتقاء فناوری در صنعت چرم و کفش ایران کاهش یافته است. بنابراین ، این صنعت به دلیل عقب ماندگی در فناوری مدرن و کاهش رقابت در بازار صادرات با چالش شدیدی روبرو شد. در عین حال ، ایران نیز با مشکل حاد فروش چرم خام روبرو است. فرسودگی ماشین آلات و نبود فناوری های جدید .به ویژه در بهینه سازی مصرف آب و مسائل زیست محیطی .برخی از مشکلات صنعت چرم هستند.

کمبود نقدینگی سرمایه در بین کارفرمایان ، مشکلات گمرکی و عدم همکاری لازم برای ترخیص کالا و واردات دستگاه ها را مانع ارتقاء ماشین آلات می دانند. صنعت چرم ایران می تواند با ارتقاء ماشین آلات و آموزش تخصصی نیروی انسانی از سایر کشورها پیشی بگیرد. با این حال . همزمان و به دلیل تحریم ها و مشکلات ذکر شده در این صنعت ، شرکت های چرمی ایرانی در کنار بسیاری از کشورهای بزرگ در زمینه تولید چرم فعالیت می کنند.

لیست کارخانه تولید پوست و چرم

  • اکسین پرگاس تجارت

آدرس:تهران – بلوار جنت آباد جنوبی – خیابان چهاردهم شرقی – پلاک 56 – واحد 8

سال تاسیس:2017

  • هامان توسعه رادمان

آدرس:تهران – خیابان امام زاده ابوالحسن – بن بست دوم – طبقه همکف

سال تاسیس:2017

  • مهراد اندیش پردیسان

آدرس:تهران – خیابان آزادی – خیابان آذربایجان – کوچه آشتیان – پلاک 1045

سال تاسیس:2017

  • هوشمندکاران دانش

آدرس:تهران – بلوار کشاورز – ساختمان کمال الدین بهزاد – طبقه 5 – اتاق 504

سال تاسیس:2013

  • تولیدی فومکار(سهامی خاص)

آدرس:تهران – میدان فاطمی – ساختمان فاطمی – پلاک 25 – طبقه 25

سال تاسیس:1981

  • کارخانه چرم سازی طوس

آدرس:مشهد- خ امام خمینی-مقابل اداره آموزش و پرورش -ط فوقانی سیر

سال تاسیس:1973

  • صنعتی چرم میش

آدرس: کیلومتر 6 ج قدیم اصفهان-مقابل جنگلبانی

سال تاسیس:1985

  • چرم مغان

آدرس:کیلومتر 5 ج آستارا-روبروی س صدا و سیم

سال تاسیس:1984

  • صنایع پوست و چرم لرستان

آدرس: کیلومتر 12 ج اندیمشک,خرم‏آباد

سال تاسیس:1973

همان طور که میدانید مجموعه چرم تابا تمام محصولات چرمی خود را از مرغوب ترین چرم طبیعی گاو استفاده می‌کند که دارای ضمانت و گارانتی هستند. این اطمینان را به شما می دهیم که می توانیم اکسسوری چرمی شما را در طولانی مدت تامین کنیم. برای دیدن محصولات چرمی تابا وارد لینک شوید و داخل سایت مطالب را مشاهده کنید.

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه