یاقوت کبود چیست؟ – حقایق و اطلاعات سنگهای قیمتی


آتنا نبيل زاده 28 شهریور 1400 8 دقیقه مطالعه
iOS 14

یاقوت کبود چیست؟ – حقایق و اطلاعات سنگهای قیمتی

سیاره شگفت انگیز ما نمونه های مسحور کننده زیادی به ما هدیه داده است که در غیر این صورت به عنوان سنگ های قیمتی شناخته می شوند . که از نظر رنگ ، بافت و درخشندگی غنی هستند. یاقوت کبود یکی از ارزشمندترین سنگهای قیمتی است. که با توجه به رنگین کمان رنگها و امکانات بی پایان آنها قابل درک است.

یاقوت کبود چیست؟ - حقایق و اطلاعات سنگهای قیمتی

یاقوت کبود چیست؟

این سنگ  یکی از چهار سنگ قیمتی گرانبها است. اصطلاحات سنگها و سنگهای قیمتی بسیار اندک انداخته می شوند . اما در بیشتر موارد ، در حالی که تقریباً همه سنگهای قیمتی از برخی مواد معدنی سرچشمه می گیرند. (علاوه بر موارد استثنایی نادر مانند مروارید) ، هر سنگی یک سنگ قیمتی نیست که تقریباً به جای این اصطلاح به کار می رود. گرانبها این به این دلیل است که برخی از آنها گرانتر از دیگران در نظر گرفته می شوند و تعداد معدودی از آنها در گروه سنگهای قیمتی گرانبها هستند.

به طور واضح ، در واقع تفکیک بین گرانبها و نیمه قیمتی دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد. با این وجود ، بسیاری بین این دو گروه تفاوت قائل می شوند.

هنگامی که یک سنگ از شکل معدنی خشن خود به یک نگین بریده و صیقلی تبدیل می شود.به یک گوهر تبدیل می شود. پر زرق و برق ترین سنگهای قیمتی روی کره زمین ، الماس ، زمرد ، یاقوت سرخ و یاقوت کبود ، در سنگهایی قرار دارند که به آنها سنگ های قیمتی گرانبها گفته می شد. از سایر سنگهای قیمتی به عنوان نیمه قیمتی یاد می شود. برخی از آنها بسیار کمتر از سنگهای قیمتی ارزشمند هستند . در حالی که برخی دیگر می توانند قیمت بسیار خوبی داشته باشند.

این سنگ انواع سنگ های قیمتی کانی کوندوم است. یاقوت قرمز رنگ یاقوتی نامیده می شود. این سنگ استخراج می شود و همچنین برای اهداف تزئینی تولید می شود. این سنگ اندازه گیری 9 در مقیاس موس از لحاظ سختی، آنها را سوم سخت ترین سنگ قیمتی پس از الماس و میسونایت است. الماس ها رتبه 10 را دارند در حالی که مویسانیت رتبه 9.5 را دارد. بنابراین از آنها برای مصارف غیر تزئینی مانند اجزای نوری مادون قرمز نیز استفاده می شود.

یاقوت کبود چگونه تشکیل می شود؟

این سنگ در طول میلیون ها سال در زیر سطح زمین شکل گرفته است. آنها نتیجه چندین فرآیند هستند که شامل درجه حرارت و فشار بالا می شود. این شرایط ایده آل برای فرآیندهای دگرگونی است که در آن یاقوت کبود شکل می گیرد. هنگامی که ماگمای مایع موجود در اعماق زمین سرد می شود ، اجازه می دهد تا مواد معدنی متبلور شوند. بهترین و خالص ترین اشکال کوراندوم ، که در غیر این صورت به نام یاقوت کبود شناخته می شوند ، این مواد معدنی هستند که طی این فرآیند که میلیون ها سال به طول انجامیده است ، مجدداً تبلور یافته اند.

یاقوت کبود یک ماده معدنی است اما الماس نیست اگرچه الماس نیز یک ماده معدنی است. هر دو نوع مختلف مواد معدنی هستند. یاقوت کبود نوعی کوراندوم معدنی است که یک اکسید آلومینیوم است. عناصر مختلف موجود در یاقوت کبود رنگ های متفاوتی ایجاد می کنند. به عنوان مثال ، آهن رنگ آبی ، تیتانیوم زرد و کروم بنفش ایجاد می کند.

سنگ

یاقوت کبود از کجا می آید؟

این سنگ در نقاط مختلف جهان استخراج می شود اما عمدتا از کامبوج ، کلمبیا ، هند و کنیا تهیه می شود. مناطق دیگر شامل افغانستان ، استرالیا ، نپال ، ایالات متحده و ویتنام است. این سنگ مناطق مختلف از نظر ساختار و ظاهر شیمیایی با یکدیگر تفاوت دارند.

بیشتر بخوانید: نمادگرایی یاقوت سرخ

ارزیابی کیفیت

اکثر مردم می دانند که یک الماس بر اساس چهار دسته اصلی که بیشتر با نام 4C شناخته می شوند ، ارزیابی می شود که رنگ ، وضوح ، برش و وزن قیراط را نشان می دهند. اینها برای ارزیابی سنگهای قیمتی رنگی استفاده می شوند ، البته کاملاً متفاوت.

برای شروع ، در حالی که رنگ ، برش ، وضوح و قیراط هنگام بحث در مورد الماس های بی رنگ ، به طور یکسان مورد بررسی قرار می گیرند ، هنگام درجه بندی یاقوت کبودها به این شیوه برخورد نمی شود. دلیل اصلی این امر این است که رنگ یاقوت کبود بر همه چیز برتری مطلق دارد. ما به نبود رنگ مانند الماس های بی رنگ نگاه نمی کنیم بلکه به وجود رنگ نگاه می کنیم. این امر آن را در جلو و مرکز قرار می دهد به گونه ای که ما فقط به دنبال این نیستیم که ببینیم چه رنگی است ، بلکه چه رنگهای ثانویه ای وجود دارد ، رنگ چقدر شدید دیده می شود و سنگ چقدر تیره یا روشن است. از نظر رسمی ، رنگ ، تن و اشباع یاین سنگ بر همه جنبه های دیگر از جمله وضوح ، عیار و برش اولویت دارد.

علاوه بر این ، در حالی که این سنگ با کیفیت بالا ترجیح داده می شود ، کیفیت آن مانند الماس ارزیابی نمی شود. مواد افزودنی می توانند در داخل یاقوت کبود وجود داشته باشند و هنوز هم می توانند بسیار ارزشمند تلقی شوند. همه چیز بستگی به این دارد که این نقص در کجا یافت می شود ، چقدر قابل مشاهده است و آیا می توان آن را در مقایسه با رنگ و ظاهر کلی سنگ به حداقل رساند یا نه.

اگرچه رنگ یاقوت کبود مهمترین ویژگی آن است ، اما برش در رتبه دوم قرار دارد. این به این دلیل است که نحوه برش این سنگ به طور مستقیم بر رنگ آن تأثیر می گذارد. بنابراین ، مرکز یاین سنگ باید به گونه ای بریده شود که نور و رنگ را منعکس کند. هنگامی که مرکز سنگ مرده است و نور یا رنگ را منعکس نمی کند ، به عنوان پنجره شناخته می شود. یاقوت کبود با پنجره های بزرگ با قیمت پایین تری فروخته می شود در حالی که سنگ های بدون پنجره با رنگ کامل و بازتاب نور با ارزش بیشتری به فروش می رسند.

در نهایت ، یاقوت کبود در اندازه های بزرگتر یافت می شود ، اما هرچه سنگ بزرگتر باشد ، احتمال اینکه یک گوهر با کیفیت باشد کمتر است. بنابراین ، هرچه سنگ بزرگتر و با کیفیت بالاتر روبرو شوید نادرتر و گران تر خواهد بود.

آیا یاقوت کبود کمیاب  است؟

سنگهایی که در بازار به عنوان یاقوت کبود شناخته می شوند بسیار نادر نیستند . با این حال ، یاقوت کبود با کیفیت بالا بسیار سخت به دست می آید. این امر به این دلیل است که اکثر یاقوت کبودهایی که استخراج می شوند از کیفیت بسیار پایینی برخوردارند و هرگز از ابتدا وارد تجارت گوهر نمی شوند. در میان سنگهایی که وارد تجارت می شوند ، اکثر آنها به نوعی یا به نوعی درمان می شوند. منابع یاقوت کبود به دلایل مختلف محدود است. اگر معدن به اندازه کافی سودآور نباشد ، به طور کامل استخراج نمی شود. علاوه بر این ، اگر منبع در یک منطقه بحث برانگیز قرار داشته باشد ، از آن اجتناب می شود و بنابراین خالی می شود.

آیا یاقوت کبود کمیاب  است؟

معانی و تاریخ

یاقوت کبود هزاران سال پیش کشف شد. قدمت آنها به معبد اول ، 957 قبل از میلاد باز می گردد . زیرا یاقوت   کبود یکی از دوازده سنگ قیمتی بود که در سینه کاهن اعظم استفاده می شد. معلوم نیست اولین فردی که یاقوت کبود را کشف کرد چه کسی بود. امروزه یاقوت کبود در کشورهای جهان استخراج می شود. برخی از این کشورها شامل افغانستان ، کامبوج ، هند ، کلمبیا ، نپال ، کنیا ، استرالیا ، ویتنام ، تانزانیا و ایالات متحده و سایر کشورها هستند. یاقوت کبود علاوه بر افزودن زیبایی به هر نوع جواهر ، برای ایجاد پنجره های با دوام بالا ، کریستال های ساعت مچی و بلبرینگ های حرکتی استفاده می شود و همچنین می تواند برای لوازم الکترونیکی استفاده شود.

رنگهای یاقوت کبود

این سنگ که بیشتر به دلیل تنوع آبی خود شناخته می شوند در طیفی از رنگ ها شامل صورتی ، نارنجی ، زرد ، سبز ، بنفش ، بی رنگ و سیاه ظاهر می شود. این سنگ ها جایگزین های شگفت انگیزی برای انواع گران قیمت الماس خود می سازند ، اگرچه برخی از انواع یاقوت کبودهای فانتزی نیز می توانند بسیار پرهزینه باشند. این یکی از جذاب ترین جنبه های این سنگ است. بسیاری از انتخاب های رنگی

تغییر رنگ یاقوت کبود

جدا از یاقوت کبودهای رنگی مختلف ، چندین نوع یاقوت کبود وجود دارد که از بقیه جدا شده اند. یکی از این نوع ، این سنگ رنگی است. همانطور که از نامش پیداست ، این یاقوت کبود غیر معمول هنگامی که در معرض نور طبیعی و نور مصنوعی قرار می گیرد ، رنگ های متفاوتی را نشان می دهد.

کدام یاقوت کبود بهتر است ، آبی یا زرد؟

کلمه یاقوت کبود و رنگ آبی اساساً دست به دست هم داده اند. بنابراین به جرات می توان گفت که یاقوت کبود آبی از محبوب ترین انواع یاقوت کبود است. با این وجود ، یاقوت کبودهای زرد بسیار محبوب شده اند ، به ویژه اینکه جایگزین ارزان تری برای الماس زرد دوست داشتنی و گران قیمت هستند.

یاقوت  ستاره چیست؟

یاقوت کبود نوعی خاص دیگر این سنگ است. در نتیجه نقص در داخل سنگ ، یاقوت کبود می تواند یک ستاره را نشان دهد ، که شبیه یک ستاره است ، از این رو نامگذاری شده است. یاقوت کبودهای ستاره ای به دلیل این ویژگی منحصر به فرد در دسته خود قرار می گیرند. چنین یاقوت کبودهای فوق العاده کمیاب و بسیار مورد توجه هستند. یاقوت های ستاره ای نیز وجود دارد.

آیا یاقوت سرخ یاقوت کبود است؟

پاسخ ساده به این سوال منفی است. اگرچه این سنگ سرخ به رنگ قرمز است ، اما یاقوت کبود به رنگ آبی و پاد پاراشا به رنگ صورتی مایل به نارنجی است.اما آنها با نام های مختلف شناخته می شوند. ذکر این نکته ضروری است که دو یاقوت کبود و یاقوت سرخ از ساختار علمی دقیقی برخوردارند. این بدان معناست که ی این سنگ و یاقوت در واقع یک نوع سنگ هستند. تنها تفاوت قابل توجه این است که یاقوت قرمز دارای رنگ نفیس قرمز است. رنگ منحصر به فرد یاقوت سرخ به اندازه ای بود که بتوان آن را به عنوان یک سنگ قیمتی تعریف کرد ، اما به جز عنصری که باعث ایجاد رنگ قرمز می شود ، این دو سنگ ساختار نگین یکسانی دارند. فقط یاقوت سرخ با رنگ قرمز قوی یاقوت قلمداد می شود در حالی که سنگ های روشن تر به عنوان یاقوت صورتی شناخته می شوند.

سنگ ماه تولد

سنگ زایده کلاسیک یاقوت کبود آبی است ، اما سنگ تولد به همه یاقوت کبودها اطلاق می شود و یکی از آنها می تواند از بین رنگهای جذاباین سنگ انتخاب کند. یکی با سنگ زایر یاقوت کبود می تواند یک یاقوت  آبی . سبز ، زرد ، قهوه ای یا صورتی بپوشد. این یکی از جذاب ترین جنبه های یاقوت کبود است.

سنگ ماه تولد

زیبایی خارق العاده این سنگ را نمی توان انکار کرد ، خواه آبی ، زرد یا بی رنگ باشد. این ماده بسیار بادوام که در طیف وسیعی از رنگهای نفس گیر موجود است ، یک جواهر مقاومت ناپذیر را برای هر قطعه یا مناسبت مناسب می کند. مانند همه چیز در زندگی ، همیشه سازش وجود دارد و مانند هر چیز دیگری .

چیزهای مختلف برای انواع مختلف افراد جذاب است. بنابراین مگر اینکه شما سرسخت باشید و اصرار نداشته باشید که بزرگترین یا با کیفیت ترین این سنگ را با بهترین رنگ تهیه کنید و بتوانید هزینه آن را بپردازید ، توصیه می شود آنچه را که بیشتر برای شما اهمیت دارد به دقت بررسی کنید. اندازه اش هست؟ رنگ؟ شکل؟ کیفیت؟ هرچه سنگ بزرگتر باشد ، احتمال بیشتری وجود دارد که آن را شامل شود. از سوی دیگر ، سنگهای کوچکتر بیشتر دارای عیب کمتری هستند. بنابراین ، اگر می خواهید بهترین های هر دو جهان را داشته باشید ، باید آماده پرداخت هزینه باشید.

برای خریدمحصولات متنوع با پلاک دلخواه خودتان ازسنگ های طبیعی به سایت مجموعه ما به آدرس tabacharm.com مراجعه کنبد.

منبع:leibish

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه