چرم اصل در مقایسه با چرم مصنوعی


آتنا نبيل زاده 17 مرداد 1402 20 دقیقه مطالعه
iOS 14

 

چرم اصل در مقایسه با چرم مصنوعی

چرم اصل در مقایسه با چرم مصنوعی : بسیاری از خریداران محصولات و لوازم جانبی چرمی مختلف را ترجیح می دهند. زیرا آنها با ظاهر قابل ارائه و افزایش مقاومت در برابر سایش متمایز می شوند و به آنها اجازه می دهد برای مدت طولانی تری استفاده شوند.

با این حال، در سال های اخیر، موارد تقلبی بیشتر شده است، زیرا توسعه فناوری سریع است و تشخیص چرم واقعی از چرم مصنوعی به طور فزاینده ای دشوار می شود. تولید کنندگان بی پروا نه تنها بافت پوست و رنگ، بلکه مهمترین جزء را تقلید می کنند – بوی محصول است، که همیشه این امکان را به شما می دهد که بفهمید محصول از چرم اصلی ساخته شده است.

کیف، ژاکت یا کفش از چه موادی ساخته شده است؟ چرم واقعی است یا مصنوعی؟ و چقدر از نظر خواص با یکدیگر تفاوت دارند؟

هر سازنده موظف است محصولات ساخته شده از چرم طبیعی یا مصنوعی را برچسب گذاری کند. متأسفانه، برچسب ها همیشه دقیق نیستند. برای جلوگیری از اشتباه، باید بدانید که چرم طبیعی است یا مصنوعی. این در مقاله امروز مورد بحث قرار خواهد گرفت.

چرم اصل در مقایسه با چرم مصنوعی

ویژگی های متمایز چرم اصل

انواع مختلفی از چرم برای تولید کیف، لباس یا کفش استفاده می شود. کیفیت مواد، ضخامت، استحکام و مقاومت در برابر آسیب های مکانیکی به روش دباغی بستگی دارد. منحصر به فرد بودن بافت آن را نمی توان در نمونه های مصنوعی تقلید کرد. مواد واقعی، بر خلاف مواد جایگزین، به سرعت گرم می شوند و دما را حفظ می کنند. سطح همیشه خشک می ماند. چرم در اثر لمس گرم می شود.

تفاوت اصلی چرم طبیعی و مصنوعی در الگوی منحصر به فرد آن (اسکار، چین و چروک، منافذ و …) است. این الگو شامل تکرار الگوهای است که در اندازه های مشابه روی سطوح مصنوعی هستند. علاوه بر الگوی منحصر به فرد، پوست واقعی منافذی را بر جای می گذارد که به راحتی قابل مشاهده هستند. موقعیت آنها آشفته است، که در ساخت چرم قابل تقلید نیست.

بررسی دقیق قسمت بریده شده یا اشتباه باید تعداد زیادی الیاف جیر را نشان دهد. برای ساخت مواد مصنوعی، از لباس بافتنی متراکم به عنوان پایه استفاده می شود. حتی اگر ظاهر اکو چرم با طبیعی یکسان باشد، پایه همیشه پارچه باقی می ماند. مقایسه چرم طبیعی و مصنوعی بدون ذکر وزن کامل نمی شود. مواد طبیعی همیشه سنگین تر از مواد مصنوعی هستند. البته بسته به روش پانسمان و نوع حیوان و وزن مثلاً پوست خوک از گوسفند سنگین تر است. اما چرم، در هر صورت، آسان تر است.

 

ویژگی های متمایز چرم اصل

محصولات چرمی بوی سبک و محجوب دارند و حاوی ناخالصی های شیمیایی یا بوی تند نیستند. تولید کنندگان چرم از طعم های منحصر به فرد استفاده می کنند و تراشه های چرمی را به ترکیب اضافه می کنند، اما این برای حذف کامل عطر افزودنی های شیمیایی کافی نیست.

پوست های طبیعی پر و کشسان هستند. هنگامی که فشار داده می شود، احساس نرمی می کند و چاپ به سرعت ناپدید می شود.  چرم حیوان به سرعت رطوبت را جذب می کند. این در محصولات سبک مشهود است. یک مکان مرطوب تیره می شود و رنگ فقط پس از خشک شدن کامل باز می گردد. چرم مایع را دفع می کند و تغییر رنگ نمی دهد.

سطح محصولات چرمی واقعی، به جز انواع لاک شده، هرگز صاف نیست. او بافتی ناهمگن دارد، در لمس خشن است. رنگ در محل ایجاد چین تغییر می کند، اما اثری باقی نمی ماند. جایگزین های مصنوعی صاف، گاهی اوقات حتی لغزنده هستند. اگر چین و چروک ایجاد شود، رنگ ثابت می ماند.

مهم است که روش دباغی ، برنزه کردن و فرآوری را در نظر بگیرید. مواد با کیفیت با منشاء طبیعی ارزان نیستند. گران‌ترین لباس‌ها و کفش‌هایی هستند که از حیوانات کمیاب (پیتون، تمساح، مار، شترمرغ و غیره) ساخته شده‌اند. چنین چیزهایی کیفیت بالایی دارند، قابل احترام به نظر می رسند و ظاهر اصلی خود را برای مدت طولانی حفظ می کنند.

انواع چرم مصنوعی

چرم یک ماده مصنوعی است که از مواد اولیه پلیمری مرکب ساخته شده است. این ساختار پوست یک حیوان را تقلید می کند و از چندین لایه تشکیل شده است: پایه بافتنی، پارچه نبافته، اشباع و پوشش پلیمری. برای دوخت لباس های بیرونی، اثاثه یا لوازم داخلی، کفش و … استفاده می شود و به دلیل مقاومت بالای آن در برابر رطوبت و یخ زدگی و مقاومت در برابر آسیب های مکانیکی، تقریباً در تمام زمینه های صنعت کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید:10 کشور برتر تولید کننده چرم

هر نوع دارای ویژگی هامنحصر به فرد خود است:

  • چرم وینیل. مقاوم در برابر پارگی، الاستیک، به راحتی پوشاندن، به طور کامل از مواد طبیعی تقلید می کند.
  • چرم. پایه پنبه ای از دو طرف با نیتروسلولز پوشیده شده است. مقاوم در برابر سایش، بوی قوی نیست. رطوبت را دفع می کند و دمای پایین تا منفی 1000 درجه سانتیگراد را تحمل می کند. ارزان تر از چرم واقعی، برای تکمیل مبلمان، دکوراسیون، و خیاطی استفاده می شود.
  • اکو چرم مواد نرم و مقاوم در برابر سایش به هوا اجازه می دهد تا از آن عبور کند و بدن نفس بکشد. بویی ندارد و دمای پایین را تا -3500 حفظ می کند.

در پاسخ به این سوال که چرا چرم مصنوعی بدتر از طبیعی است، می توان مقاومت و استحکام کم سایش را مشخص کرد. مواد طبیعی بادوام هستند و چندین سال بدون تغییر شکل قابل اعتماد هستند. البته نیاز به مراقبت منظم و ویژه دارد، اما ترک نمی‌کند، زیر بارهای سنگین پاره نمی‌شود و با استفاده شدید ساییده نمی‌شود. به کت چرم واقعی فکر کنید که می توانید سال ها بپوشید.

گزینه دیگر برای جایگزین چرم فشرده است. این چرم شامل تزئینات، براده های پوست طبیعی یا گرد و غبار چرم است. تمام اجزاء خرد شده، کاملاً مخلوط می شوند و تحت دمای بالا فشرده می شوند. ذوب شدن مواد مصنوعی با مواد طبیعی به هم می چسبند و یک بوم ضد رطوبت را تشکیل می دهند. چنین کفش هایی سفت، غیر قابل ارتجاع و در چین خوردگی هستند. از آنها برای دوخت کیف و کیف پول استفاده می شود.

چرم مصنوعی

چگونه چرم اصل را از مصنوعی تشخیص دهیم؟

برای خرید یک محصول با کیفیت، تشخیص مواد مصنوعی از مواد طبیعی در مرحله انتخاب مهم است. چند راه وجود دارد؛ رایج ترین آنها عبارتند از:

  • منبت کاری بر روی محصولاتی که از پوست واقعی ساخته شده اند، تولید کنندگان نام تجاری را نشان می دهند.
  • انتقال حرارت: سطح محصول را لمس کنید. اگر مواد طبیعی باشد، به سرعت گرم می شود و خشک می شود.  چرم مصنوعی عرق می کند و فورا خنک می شود.
  • ضخامت برش: در چرم واقعی، برش خام و خشن است.
  • قابلیت ارتجاعی: پس از فشار دادن، چین و چروک های کوچکی روی پوست طبیعی ظاهر می شود که با توقف فشار روی سطح فوراً از بین می رود. پس از خم شدن، چین ها و ترک ها روی چرم باقی می مانند.
  • خیس کردن: چرم واقعی فوراً آب را جذب می کند، تیره می شود و چرم رطوبت را دفع می کند و رنگ را حفظ می کند.
  • تاثیر مکانیکی اگر محصول را در جهات مختلف بکشید، جایگزین مانند لاستیک کشیده می شود و اصلی به نرمی و ناهمواری کشیده می شود.

اینها همه راه های ممکن برای بررسی نیستند. یکی دیگر از تکنیک های موثر این است که از فروشنده اسناد همراه و گواهی کیفیت درخواست کنید.

چرم مصنوعی

مزایای چرم اصل

محصولات چرمی اصیل می توانند سال ها در خدمت شما باشند و ظاهر اصلی خود را حفظ کنند. اما در عین حال نیاز به مراقبت دقیق دارند.

  • چرم در برابر رطوبت نفوذپذیر است، بنابراین ما همیشه استفاده از اسپری آب گریز را برای محصولاتی که ممکن است با استفاده خیس شوند، توصیه می کنیم. اینها شامل کفش، کیف، کت بارانی و کاپشن است.
  • چرم واقعی متخلخل و قابل تنفس است.
  • گرما را به خوبی حفظ می کند، در برابر دماهای پایین و بالا مقاوم است. این ویژگی ها هنگام انتخاب کفش، لباس یا کیف لپ تاپ در عرض های جغرافیایی شمالی، اساسی هستند.
  • الاستیک، به ویژه پس از خیس شدن
  • در نور مستقیم خورشید محو می شود.
  • ماندگاری طولانی دارد و به زیبایی پیر می شود.

چرم طبیعی

خواص چرم مصنوعی

مواد مصنوعی می توانند از نظر کیفیت بسیار متفاوت باشند. آنها از نظر نرمی، قابلیت تنفس، مقاومت در برابر سایش و سهولت مراقبت متفاوت هستند. اما آنها همچنین دارای ویژگی های استاندارد هستند.

آیا باید محصولات چرمی اصل بخرید؟

با توجه به پس‌زمینه‌ای که اکنون چنین جایگزین‌های چرمی تولید می‌شوند، که تشخیص آنها از مواد طبیعی دشوار است، توصیه به خرید یک کیف ساخته شده از چرم واقعی است.

بله، تفاوت بین چرم اصل و چرم تنها در شش ماه اول استفاده ناچیز خواهد بود. اما به مرور زمان آثار استفاده ناخوشایندی در لایه بالایی چرم ظاهر می شود. در جاهایی، مواد ساییده شده و ترک خواهند خورد. چه چیزی هرگز با چرم اصل با کیفیت بالا اتفاق نمی افتد؟ حتی گران ترین جایگزین چرم نیز از نظر مقاومت در برابر سایش از چرم طبیعی پایین تر است. و چرم اصل به زیبایی و نجیب پیر می شود، همانطور که هیچ ماده مصنوعی نمی تواند.

جنبه اکولوژیکی

افراد بیشتری به دوستدار محیط زیست لباس توجه می کنند، اما درک اینکه کدام ماده آسیب کمتری به طبیعت وارد می کند می تواند چالش برانگیز باشد.

چرم مصنوعی

ماده ای که از نظر خواص و ظاهر از چرم طبیعی تقلید می کند معمولاً از پلی اورتان، پلی وینیل کلراید و پلی استر ساخته می شود. همه اینها مواد مصنوعی ساخته شده از محصولات نفتی – به عبارت دیگر، از پلاستیک هستند.

اخیراً، سازندگان اقلام چرم مصنوعی اغلب از این ماده به عنوان “چرم اکو” یاد می کنند. این بیشتر یک اصطلاح بازاریابی است.

مواد مصنوعی هنگام شستن الیاف میکروپلاستیک آزاد می کنند و چرم مصنوعی نیز از این قاعده مستثنی نیست. درست است، بسیاری از چیزهای ساخته شده از چرم مصنوعی به طور کلی برای شستن در ماشین تحریر ممنوع است. بقیه را فقط در دمای پایین می توان شست (به این معنی که میکروپلاستیک کمتری در طول شستشو برجسته می شود).

دوام “چرم” به ترکیب و روش تولید آن بستگی دارد. بنابراین، هر چه کلاژن بیشتر باشد، مواد بادوام‌تر می‌شوند و چرم مصنوعی مبتنی بر پارچه‌های بافتنی سریع‌تر از چرم مبتنی بر مواد بافته شکل خود را از دست می‌دهد.

چرم واقعی

اقلام چرم اصل به طور کلی برای شستن توصیه نمی شوند – پاک کردن آنها با پارچه ای آغشته به آب کافی است. با توجه به اینکه تا 25 درصد از ردپای کربن یک مورد می تواند از شستشو و مراقبت از آن حاصل شود، این یک صرفه جویی قابل توجه در منابع است.
از نظر دوام، چرم اصل را می توان به عنوان یکی از بادوام ترین و مقاوم ترین مواد در برابر تأثیرات خارجی طبقه بندی کرد – اشیاء ساخته شده از آن را می توان برای چندین دهه پوشید.

دسترس
چرم مصنوعی

چرم مصنوعی بر پایه پلی اورتان، پلی وینیل کلراید و پلی استر مانند سایر مواد مصنوعی زیست تخریب پذیر نیست. این ماده صدها سال در محل دفن زباله می ماند و میکروپلاستیک آزاد می کند.

چرم واقعی

چرم واقعی به خودی خود زیست تخریب پذیر است اما پس از دباغی با کروم دیگر چنین نیست. محصولات و هر نوع چرم عملا قابل بازیافت نیستند، اگرچه پروژه های فردی وجود دارند که چرم بازیافتی تولید می کنند.

بسته بندی

هنگام مقایسه چرم واقعی و مصنوعی، همه چیز به ترجیحات شخصی بستگی دارد. اگر به دنبال یک محصول گیاهی نیستید، چرم اصل بهترین گزینه خواهد بود. اگر قصد خرید کفش یا لباس چرمی را دارید، تفاوت های فراوان بین انواع مختلف چرم را در نظر بگیرید. دریابید که کدام ویژگی های پوست برای شما مهم است.

منبع:reggenza

برای خرید محصولات چرمی مجموعه ما بر روی لینک کلیک کنید.

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه