علائم آلرژی به طلا و راه حل هایی برای رفع آن


آتنا نبيل زاده 29 شهریور 1402 7 دقیقه مطالعه
iOS 14

 

علائم آلرژی به طلا و راه حل هایی برای رفع آن

حساسیت به طلا یا هر نوع حساسیت به جواهرات غیرعادی نیست. اما این افراد ممکن است به خود فلز طلا حساسیت نداشته باشند . و واکنش های آلرژیک بدن آنها به فلزات دیگری است که در مصنوعات طلا استفاده می شود. یکی از متداول ترین فلزات مورد استفاده در ساخت انواع مصنوعات طلا، نیکل است که بسیار حساس است. برای اینکه بدانید به خود فلز طلا حساسیت دارید یا به نیکل استفاده شده در ساخت آن، از شما دعوت می کنیم تا انتهای این مطلب وبلاگ جواهرساز را دنبال کنید.

حساسیت به طلا چیست؟

طلای خالص بسیار نرم است و نمی توان از آن برای ساخت جواهرات و زیور آلات استفاده کرد. به همین دلیل، طلا با فلزات دیگری مانند مس، نقره و نیکل ترکیب می‌شود تا محکم‌تر شود. همچنین تمام جواهرات طلا با لایه ای از طلا یا رودیوم روکش می شوند تا براق و براق شوند. سایر فلزات موجود در طلا با اکسیژن هوا، گوگرد و رطوبت وارد واکنش شیمیایی می شوند و این باعث می شود طلا پس از مدتی سیاه و کدر شود. همچنین باعث ایجاد حساسیت های پوستی می شود.

آلرژي ها چیست؟

نیکل فلزی مقاوم، چکش خوار، نسبتا کمیاب و براق با ساختار کریستالی و رنگ سفید و نقره ای است. این فلز در گروه آهن‌ها قرار می‌گیرد که سخت و انعطاف‌پذیر، رسانای الکتریسیته و یکی از عوامل حساس‌کننده است.

فلز دیگری که در صنعت طلا استفاده می شود، کادمیوم است. این فلز سمی است و خطرات زیادی برای انسان دارد. بنابراین با ترکیبات دیگر استفاده می شود. البته استفاده از فلز کادمیوم در ساخت جواهرات بسیار نادر است. اما اگر از این فلز در تهیه آنها استفاده شده باشد، ممکن است پس از استفاده متوجه حساسیت پوستی شوید. از کادمیوم بیشتر در ساخت بدلیجات استفاده می شود.

بسیاری از ما فکر می کنیم که امکان ندارد طلا حساسیت داشته باشد و روی پوست شما حساسیت ایجاد کند.اما باید بدانید که طلا نیز می تواند تا حدودی حساسیت زا باشد. اما احتمال این اتفاق بسیار کم است و بیشتر در طلای کم عیار دیده می شود. زیرا در این آلیاژها از مس و نیکل بیشتری استفاده شده است. در نتیجه احتمال بروز حساسیت های پوستی بیشتر می شود. مس و نیکل فلزاتی هستند که در مکان های مرطوب به سرعت اکسید می شوند. بنابراین در صورت داشتن حساسیت پوستی، ممکن است در تماس با این فلزات علاوه بر سیاه شدن پوست، شاهد خارش و سوزش پوست نیز باشید.

علائم حساسیت به طلا چیست؟

علائم حساسیت به نیکل موجود در طلا اغلب 12 تا 48 ساعت پس از استفاده از طلا ظاهر می شود. از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خارش
  • قرمزی پوست
  • التهاب یا تاول روی پوست
  • پینه ها

همچنین ایجاد حالتی مانند سوختگی در پوست یکی از نشانه های حساس بودن پوست در برابر زیورآلات و زیورآلات است. شایع ترین مناطقی که باعث ایجاد واکنش های آلرژیک به جواهرات می شود، لاله گوش (استفاده از گوشواره)، انگشتان (با استفاده از حلقه و حلقه)، اطراف گردن (استفاده از گردنبند) است.

پمفولیکس نوعی درماتیت تاولی دست است که در افرادی که سابقه حساسیت به جواهرات دارند شایع است و در اثر تماس با سایر منابع نیکل مانند سکه یا کلید ایجاد می شود. واکنش به جواهرات همیشه ناشی از حساسیت به یک فلز خاص نیست.

توجه داشته باشید که اگر این علائم درمان نشوند، ممکن است گسترش یافته و به سایر نقاط بدن سرایت کنند. تعریق بدن باعث پخش شدن دانه و محل خارش پوست می شود.

راه های جلوگیری از حساسیت طلا

اگر متوجه شدید که به نیکل موجود در طلا و جواهرات حساسیت دارید، یکی از ساده ترین کارها خرید طلای باکیفیت است. این طلاها حساسیت کمتری دارند. بدترین چیز این است که روکش طلا حاوی نیکل نیز می باشد، در این صورت حساسیت آن بیشتر از همیشه ظاهر می شود. بهتر است طلایی بخرید که بدون نیکل باشد.

بهتر است از جواهرات خالص ساخته شده از نقره یا پالادیوم و سایر فلزات سفید یا فولاد خالص استفاده کنید. می توانید لاک ناخن را روی جواهرات و جواهراتی که به آنها حساسیت دارید بزنید. این نوع لاک به دلیل شفاف بودن به چشم نمی آید و فقط لایه نازکی روی زیورآلات ایجاد می کند تا با پوست تماس پیدا نکند.

یکی از علل حساسیت تماس مستقیم جواهرات و زیورآلات با خود پوست است. استفاده از کرم های مرطوب کننده باکیفیت لایه ای نازک بین پوست دست و زیورآلات حساسیت زا ایجاد می کند و از تماس مواد حساسیت زا با پوست جلوگیری می کند.

بيشتر بخوانيد: راهنماي خريد طلاي مینیمالیستی

راه های درمان حساسیت به جواهرات

بهترین راه برای درمان واکنش استفاده از کرم موضعی کورتیکواستروئید بدون نسخه است. برای کاهش خارش حتما پوست خود را مرطوب کرده و کمپرس خنک روی آن قرار دهید.

اگر هنگام استفاده از طلا دچار حساسیت شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است به داروی قوی تری نیاز داشته باشید. گاهی اوقات برای جلوگیری از واکنش های آلرژیک در آینده، لازم است از مصرف طلا به طور کامل خودداری شود.

از دیگر روش های درمانی، عدم استفاده از زیورآلات عامل ایجاد درماتیت است. اگر به جواهرات آلرژی دارید، متخصص پوست می تواند با انجام تست پچ حساسیت به نیکل را تشخیص دهد. اگر حساسیت به نیکل تایید شد، باید از فلزات حاوی نیکل اجتناب کنید.

کدام آلیاژهای گرانبها نیکل ندارند و می توان بدون نگرانی از قرمزی و خارش پوست استفاده کرد؟ پلاتین یکی از آنهاست. پلاتین حتی از طلای زرد ارزشمندتر است. از آنجایی که در برابر خوردگی بسیار مقاوم است، به راحتی خراشیده نمی شود و در حرارت زیاد واکنش نشان نمی دهد. اگر جواهرات ساخته شده از پلاتین را انتخاب کنید، بدون شک احتمال حساسیت را بسیار کاهش خواهید داد.

اگر پلاتین برای شما خیلی گران است، می توانید از نقره استرلینگ یا فولاد ضد زنگ استفاده کنید. تیتانیوم یکی دیگر از گزینه های مناسب برای کسانی است که به نیکل و طلا حساسیت دارند. این فلز بسیار بادوام و سبک است و انتخاب خوبی برای استفاده روزمره به حساب می آید.

چگونه بفهمیم به طلا یا فلزات دیگر حساسیت داریم؟

به طور کلی، شناسایی دقیق فلزی که باعث ایجاد واکنش های آلرژیک در فرد می شود، معمولاً با روش های تشخیصی پوستی (پچ تست) انجام می شود. بنابراین در این روش ها متخصص آسم و آلرژی ناحیه کوچکی از پوست بیمار را با فلز مشکوک به صورت کاملا کنترل شده لمس می کند و پس از مدت زمان مشخص، ناحیه در تماس با فلز مورد آزمایش از نظر واکنش های پوستی آلرژیک بررسی می شود.

تشخیص آلرژی به طلا از سایر آلرژی ها دشوار است، بنابراین ممکن است علائم آن را با اگزما یا نوع دیگری از التهاب پوست اشتباه بگیرید. اگر به طلا حساسیت دارید، احتمالاً هر بار که در معرض طلا قرار می گیرید، واکنشی را تجربه خواهید کرد.

طلای سفید بیشتر حساسیت زا است یا طلای زرد

طلای سفید حساسیت بیشتری نسبت به طلای زرد دارد. زیرا طلای سفید در واقع طلای زرد با لایه ای از رودیوم بر روی آن است. ممکن است طلای زرد کار شده زیر عیار کمی داشته باشد و در نتیجه میزان نیکل آن قطعه زیاد شود و دوباره قرمزی و خارش را مشاهده کنید.

نکاتی که افرادی که به طلا حساسیت دارند باید بدانند

در موارد نادر، حتی زمانی که طلای بدون نیکل یا با کیفیت بالا می‌خرید، ممکن است حساسیت داشته باشید. اگر اندازه انگشتر خود را تغییر داده اید، ممکن است جواهرساز از فلزی حاوی نیکل برای بزرگ کردن انگشتر استفاده کرده باشد. در نتیجه حلقه پس از تعمیر حساس خواهد شد. قبل از استفاده از زیورآلاتی که به آنها حساسیت دارید باید پوست دست خود را کاملا خشک کنید زیرا عدم رطوبت و آلودگی سطح پوست باعث کاهش اثرات آلرژیک می شود. از خرید طلای 10 یا 14 عیار خودداری کنید تا پوستتان قرمز و خارش نکند.

از خرید طلای آبکاری شده خودداری کنید. بیشتر آبکاری طلا حاوی نیکل است و می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود. طلای سفید نخرید. توصیه دیگر این است که هرگز سراغ طلای سفید نروید. طلای سفید در واقع طلای زرد با لایه ای از رودیوم روی آن است. طلای زرد زیر کار ممکن است عیار کمی داشته باشد و در نتیجه میزان نیکل آن قطعه زیاد شود و دوباره قرمزی و خارش را مشاهده کنید.

آخرین کلمه

بهترین راه برای جلوگیری و کنترل حساسیت به طلا، به ویژه جواهرات حاوی فلز نیکل، پرهیز از تماس با چنین فلزاتی است. بهتر است طلای مرغوب خریداری کنید و ترجیحا از طلای سفید خودداری کنید. برای این منظور می توانید به کیفیت و کیفیت بالای زیورآلات دست ساز جواهرسازی امین اعتماد کرده و مدل های دلخواه خود را سفارش دهید.

در این راستا این اطمینان را به شما می دهیم که تمامی محصولات مجموعه تاباچرم دارای کد عیار هستند.شما برای مشاهده و خرید محصولات مجموعه می توانید به فروشگاه اینترنتی ما به نشانی tabacharm.com سر بزنید.

منبع:aminjewelers

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه