همه چیز درباره صنعت مد پایدار یا مد سبز


آتنا نبيل زاده 24 مرداد 1401 15 دقیقه مطالعه
iOS 14

 

همه چیز درباره صنعت مد سبز

جنبش سبز در سراسر جهان به ویژه در صنعت پوشاک و نساجی در حال رونق است. مصرف کنندگان آگاه به دنبال محصولات سازگار با محیط زیست و اجتماعی هستند، از جمله لباس های زیبا، کاربردی و پایدار.

مد سبز شبیه مد پایدار، آهسته و سازگار با محیط زیست است. این بخشی از جنبش جهانی مد پایدار است که هدف آن کاهش اثرات اجتماعی و زیست محیطی تولید و مصرف پوشاک است.

صنعت مد یکی از بزرگترین آلاینده های جهان است. این امر به طور گسترده به تغییرات آب و هوایی، انباشت زباله، آلودگی هوا، زمین و اقیانوس ها کمک می کند.

ظهور مد سریع در 20 سال گذشته باعث شد تا لباس‌ها یکبار مصرف شوند. به دلیل تولید بیش از حد و مصرف بیش از حد لباس های ارزان قیمت، بحران زیست محیطی بزرگی در جهان ایجاد کرد.

همه چیز درباره صنعت مد سبز

مد سبز به دلایل خوبی در صنعت پوشاک و نساجی محبوبیت پیدا می کند. این روشی آگاهانه تر برای تولید و مصرف لباس و لوازم جانبی برای محافظت از محیط زیست، جان انسان ها و حیوانات را ترویج می کند.

مد سبز برای کمک به کاهش تأثیر مخرب خرید لباس بر روی کره زمین، مردم و حیوانات ساکن در آن ضروری است. بهره برداری ناپایدار از آب، انرژی و منابع طبیعی همراه با استفاده از مواد شیمیایی خطرناک باید متوقف شود.

به عنوان مصرف‌کننده، می‌توانیم با افزایش آگاهی در مورد این مسائل و تصمیم‌گیری مسئولانه‌تر برای خرید، تغییر را در صنعت مد ایجاد کنیم.

لباس های سازگار با محیط زیست برای سلامتی ما مهم هستند، درست مانند محصولاتی که روی پوست خود می گذاریم و غذایی که می خوریم. همچنین برای سلامت کشاورزان و کارگران در صنعت پوشاک بسیار مهم است.

مد سبز نه تنها در مورد مواد مورد استفاده در تولید پوشاک و منسوجات، بلکه برای پایداری در کل زنجیره تامین و چرخه عمر محصولات مد ابراز نگرانی می کند.

بیشتر بخوانید:انواع استایل مد و ویژگی های باورنکردنی آنها

تعریف مد سبز

اگر در زمینه مد سبز تازه کار هستید، ممکن است با عبارات بسیار متفاوتی از جمله مد آهسته، پایدار، سازگار با محیط زیست، آگاهانه، مسئولیت پذیر، منصفانه و اخلاقی متمایز شوید.

درست مانند مد پایدار، آهسته و سازگار با محیط زیست، ردپای محیطی کمد لباس ما اولویت جنبش مد سبز است.

مد سبز، از سوی دیگر، رویکرد اجتماعی مسئولیت پذیرتری را به مد ترویج می کند. طبق فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد، اخلاقی بودن به معنای «اجتناب از فعالیت‌ها یا سازمان‌هایی است که به مردم یا محیط‌ زیست آسیب می‌رسانند».

مد سبز

دستمزدهای پایین، سوء استفاده، شرایط کار ناایمن، برده داری مدرن، کار کودکان، و ظلم به حیوانات موجود در صنعت پوشاک از جمله مسائلی است که مد سبز برای حل آنها تلاش می کند.

باور این موضوع سخت است که امروزه بسیاری از برندهای مد همچنان از نیروی کار برای تولید مجموعه های جدید خود در کشورهای در حال توسعه آسیای شرقی و کشورهای پیشرفته غربی استفاده می کنند.

مد سبز متفاوت از مد اخلاقی و آگاهانه در نظر گرفته می شود زیرا بیشتر بر مشکلات زیست محیطی رخ داده در صنعت پوشاک تمرکز می کند.

تولید بیش از حد و مصرف بیش از حد پوشاک ارزان قیمت و یکبار مصرف هزینه زیست محیطی هنگفتی دارد. تولید نساجی و پوشاک شامل استفاده از مواد شیمیایی سمی مانند رنگ های سمی است.

هنگامی که بدون درمان در محیط اطراف رها می شوند، هوا، خاک، آب آشامیدنی و محیط های آبی را آلوده می کنند. آنها اکوسیستم ها، حیات وحش خشکی و حیات دریایی را به خطر می اندازند.

فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد سبز بودن را به عنوان “نگرانی یا حمایت از حفاظت از محیط زیست به عنوان یک اصل سیاسی” تعریف می کند.

مد سبز

مد سبز در تلاش است تا اثرات زیست محیطی فاجعه بار صنعت پوشاک را کاهش دهد. این مستلزم آن است که همه مسئولیت های بیشتری را در قبال اقدامات خود بپذیرند، از جمله عموم مردم، دولت ها، سازمان ها و مشاغل.

استفاده از مواد پایدار ساخته شده از منابع تجدیدپذیر، انرژی سبز، حمل و نقل بدون کربن، بسته بندی سازگار با محیط زیست و مدیریت بهتر زباله را تشویق می کند.

ما در آستانه یک بحران جهانی زیست محیطی هستیم. اکنون مهمتر از هر زمان دیگری اتخاذ روشی سازگارتر با محیط زیست برای تامین مواد، طراحی و تولید لباس است.

منابع طبیعی زمین بی نهایت نیستند. اکنون یک اقتصاد دایره‌ای لازم است تا مفهوم خطی ضایعات را برای سیستم‌های مد احیاکننده‌تر و فراگیرتر رها کنیم.

چرا صنعت مد سبز اهمیت دارد؟

مد سبز برای کاهش ضایعات نساجی که به محل های دفن زباله، انتشار گازهای گلخانه ای، استفاده از مواد شیمیایی سمی، مصرف آب و انرژی ختم می شود، حیاتی است. به طور کلی، کاهش تأثیر صنعت مد بر محیط زیست بسیار مهم است.

روشی که صنعت مد امروز عمل می کند، پایدار نیست. تغییرات آب و هوایی با سرعت فاجعه باری رخ می دهد. مد سبز بخشی از راه حل با تغییر زنجیره تامین، مدل های کسب و کار و رفتار است.

ارائه جایگزین هایی برای فست مد و پیامدهای فاجعه بار آن ضروری است. مصرف و تولید لباس های شیک و در عین حال مقرون به صرفه نباید برای محیط زیست مضر باشد.

اولویت دادن به سود بر رفاه مردم، حیوانات و کره زمین راه حلی نیست. برای آینده مد اهمیت زیادی دارد.

چرا صنعت مد سبز اهمیت دارد؟

صنعت مد دومین آلاینده بزرگ در سراسر جهان است. مسئول جنگل زدایی، تخریب اکوسیستم ها و انقراض گونه های در معرض خطر است.

بیش از 80 درصد از کل لباس های تولید شده برای تجزیه و یا سوزاندن به محل های دفن زباله ختم می شود. سالانه 16.9 میلیون تن ضایعات نساجی مستعمل در ایالات متحده تولید می شود.

صنعت مد 20 درصد از فاضلاب جهان را طی فرآیندهای تولید منسوجات مانند شستشو، سفید کردن، رنگرزی و تصفیه تولید می کند.

بازیگران بزرگ صنعت مد باید به محیط زیست توجه بیشتری داشته باشند، اقداماتی را در راستای یک آینده مد سبزتر در اولویت قرار دهند و اقدامات گسترده ای برای کاهش انتشار کربن، آلودگی و زباله انجام دهند.

ما به عنوان مصرف کننده می توانیم با خرید لباس کمتر و کیفیت بالاتر به کره زمین کمک کنیم. این یک راه عالی برای سبزتر شدن با لباس است. ما باید صنعت مد بیهوده را به دنیای مد سازگارتر با محیط زیست و از نظر اجتماعی مسئولیت پذیرتر تبدیل کنیم.

نظر شما در مورد مد سبز چیست؟ آیا تفاوت قابل توجهی ایجاد می کند؟ نظرات خود را در بخش نظرات زیر با ما در میان بگذارید.

منبع:panaprium

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه